Vloer voormalig inpandig balkon isoleren en ophogen

Ralph87

  • #1
Ik ga mijn voormalig inpandig balkon bij mijn badkamer trekken.

Inmiddels heb ik er al een pui in laten plaatsen.

De betonnen vloer is 10-CM lager dan de aangrenzende badkamervloer.

en natuurlijk niet geïsoleerd, aan de onderkant kan in de winter gewoon de vorst aan.

ik wil een bad gaan neerzetten, dus de nieuwe vloer moet wel dit gewicht kunnen dragen.

Ik heb het een en ander zitten opzoeken, maar echt duidelijke antwoorden heb ik niet kunnen vinden.

Zelf dacht ik aan:
Huidige betonvloer egaliseren
PIR platen plaatsen
Bewapeningsnet plaatsen
Beton storten
elektrische vloerverwarming in tegellijm verwerken
tegels plaatsen
hier vervolgens het bad op te plaatsen.

maar of er vervolgens nog een cementdekvloer op zou moeten komen, ik eventueel kan tegelen op de betonvloer en de dikte van de betonvloer is me nog onduidelijk.

het gaat om een kleine oppervlakte van 120x240


Alle tips zijn meer dan welkom!
 

Franc1234

  • #2
Als eerste tip zou ik meegeven om te onderzoeken of je de constructie berekening nog kunt opsnorren om te bepalen of het gewicht een issue is. Een bad met water plus je ondergrond is hier erg van belang.
Anders een constructeur naar laten kijken.

Egaline is hier overbodig. Indien het mogelijk is verdient het de voorkeur om het balkon aan de koude zijde In te pakken. Zo voorkom je dat de kou in je constructie komt.
Ophogen kan goedkoper met eps. beton zou ik achterwege laten, en een degelijke smeervloer van ca 5/6 cm maken. Dit kan prima over eps omdat het drukvat is. Let wel; je riool moet hier ook op afschot in kunnen.

Groet Frans
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Zorg dat je geen koudebruggen krijgt.
 

Ralph87

  • #4
Alvast bedankt voor jullie reactie,


het gebbouw is uit 1955, dus constructie berekkening zal lastig worden.

de vloer lijkt me meegestort met de verdiepingsvloer, en inpandig dus nog eens ondersteund door muren, ik neem aan dat hij het gewicht wel moet kunnen dragen.


(zie foto)

aan de koude zijde inpakken gaat dus ook niet, dit is dus van mijn onderbuurman.

is EPS ook drukvaster dan PIR? want ik wil een zo hoog mogelijke issolatiewaarde behalen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #5
En dat alles mag maar 10cm hoog worden? Lijkt mij dat er teveel lagen niet dik genoeg kunnen worden aangebracht. Kies voor PIR platen met alu.cachering.

Huidige betonvloer egaliseren
PIR platen plaatsen
Bewapeningsnet plaatsen
Beton storten
elektrische vloerverwarming in tegellijm verwerken
tegels plaatsen
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik ben niet zo bang dat de constructie onvoldoende is. Een balkon moet ook vol kunnen staan met mensen.

- Controleer hoe het afschot loopt en hoe vlak de vloer is. Misschien is egaliseren niet eens nodig.
- Nieuw beton storten is niet nodig, zandcement is voldoende. Als je al vloerverwarming hebt, kunnen misschien de huidige slangen verlengd worden. Of via een RTL-ventiel de cv/radiator koppelen.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Wat ik me nog afvroeg hoe ga je om de de afvoer van het dak. Daar al over nagedacht?
 

Ralph87

  • #8
Het afvoer van het dak loopt inderdaad door de ruimte.

Maar deze is doorgelegd, afgekit en afgetimmerd in een koof.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #9
De eerste meter van het dakaf rondom geisoleerd.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu