Vloer vervangen, meterkast laten staan

IngenieurG

  • #1
Beste heren, dames,

Ik heb een beetje hulp nodig bij mijn overweging.

Mijn begane grond heeft deels beton en deels houten vloer, alle met kruipruimte.

Ik wil 2 delen met houten vloer graag vervangen door een systeemvloer (VBI).

Nu is het zo dat op die vloeren muurtjes staan die niet zo even weg te halen zijn.

In een van de gevallen (woonkamer) is dat namelijk de meterkast. Deze is opgemetseld van soort korrelige betonblokken (lijkt op BIA) en die staan op de balken.
In het andere geval (2e woonkamer) is dat een opgemetselde schoorsteen die ook op de balken staat (halfsteens in de muur gemetseld en deze is doorgemetseld tot boven mijn platdak). In deze schoorsteen is ook nog een betonnen plak gegoten rondom een asbest pijp. Hier kom ik dus liever niet aan.

Mijn idee is om de VBI-liggers eerst tussen de bestaande balken te monteren, dan de opgemetselde muurtjes te stutten op doe VBI-liggers en als laatste de bestaande houten balken weg te halen. Dit is echter nog niet zo eenvoudig. Heeft iemand tips hoe dit aan te pakken?

Op onderstaande afbeelding zijn de bedoelde delen rood gemarkeerd.

 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Doorstempelen tot op de grond eronder is handiger. Dan kunnen de balken meteen weg. Zet de stempels op plekken waar geen liggers komen.

De rest van de binnenwanden worden gesloopt?

Ik zou de asbestpijp meteen weg laten halen. Je bent je huis zo grondig aan het verbouwen dat dit een relatief kleine extra ingreep is.

Denk aan de koudebruggen rondom. Als het oude binnenspouwblad op de fundering blijft staan, kan dat condensatieproblemen geven.
 

IngenieurG

  • #3
Asbestpijp weghalen kost ongeveer 10.000 euro, heb al offertes laten maken. Dat zorgt dat ik hem liever laat zitten :roll:

Stempelen kan misschien ook wel ja. Dat zou een goede optie zijn.

Ik haal de muur tussen woonkamer en keuken eruit. Verder geen muren verwijderen, wel wat deuren verplaatsen. (deur keuken/hal gaat weg, toilet wordt groter gemaakt, deur woonkamer/hal wordt verplaatst).

Waar zou je condensatieproblemen kunnen krijgen en hoe kan je dat oplossen? Ik zou wel randisolatie gebruiken voor de VBI-vloer, maar je houdt inderdaad een koudebrug via het binnenblad, maar ben bang dat daar niet veel aan te doen is toch?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Het is wat je zelf wilt. Is het de bedoeling een toekomstbestendig huis te maken wat comfortabel is, zonder risico op vochtproblemen?

Technisch is het allemaal mogelijk. Eigenlijk gaat zo'n verbouwing een beetje het zelfbouw karakter te boven. Misschien is het verstandig er een deskundige bij te halen...

De koudebrug voorkomen kan bijvoorbeeld door een laag gasbeton of foamglas in de muur te metselen op vloerniveau.
 

IngenieurG

  • #5
Ik wil mijn huis op een verantwoorde manier verbeteren en comfortabeler maken, maar ik hoef niet meteen naar een passief huis toe. Beter maken lijkt me haalbaar, momenteel is het namelijk nog 0% geïsoleerd, is er geen ventilatie (zelfs geen roosters) en is de CV-installatie overal lek :lol:.

Ik heb her en der wel deskundigen gevraagd, maar ik merk dat de antwoorden dan ook nogal uiteen lopen. Daarom zoek ik wat bredere inzichten en wil ik liever zelf de keuzes maken.

Ik denk dat inmetselen in het binnenblad nogal een dure en moeilijke operatie wordt, en dat lijkt me inderdaad zeker geen zelfdoe-klus. In principe wordt vaak genoeg vloerverwarming ingebouwd en dit heb ik nog nooit van gehoord. Gebeurt het vaker? Het lijkt me inderdaad wel het beste, maar ook erg moeilijk uitvoerbaar.

Wat te denken van perimeterisolatie van 10 cm EPS ingraven rondom? Zou ik eventueel tegen het buitenblad nog 30cm kunnen opzetten en afwerken ook zelfs. Gevel moet toch worden opgeknapt, dan kan dat er ook nog wel bij.

Thanks voor je meedenken!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #6
Soms haal ik er wat teveel dingen bij. Ik ben van beter in één keer goed dan over een paar jaar spijt. ;)

Het gaat er om dat de koudebrug vermeden wordt. Isolatie aan de buitenkant zal iets helpen, maar de muur staat nog steeds op de koude fundering. Geeft risico op vochtproblemen (condensatie, wat in de volksmond optrekkend vocht heet). Als je kruipruimte goed geventileerd is en goede ventilatie in huis hebt, is het risico op vochtproblemen heel klein. Dan resteert vooral een koudere muur.

Oplossingen kunnen zeker uiteen lopen. Er zijn ook veel mogelijkheden. Maar de basis zou bij elke deskundige gelijk moeten zijn. Zoals het wijzen op kierdichting, ventilatie en risico's als grote koudebruggen. Er wordt wel eens wat vergeten, en er worden soms vanwege bv. financiele redenen andere / verkeerde keuzes gemaakt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu