Vloer van vinyl, laminaat/nieuw vinyl eroverheen leggen?

Xsannex

  • #1
Hallo,

Binnenkort betrek ik mijn nieuwe woning.
Die is net gerenoveerd. De vloer bestaat uit de oude houten basis(niet helemaal strak), daar tussen een dun laagje ondervloer en een vreselijk grijs gespikkeld vinyl.
Daar moet dus een nieuw vloertje overheen...
Ik vroeg me af wat beter is; nieuw vinyl over de oude laag heen leggen of nieuw laminaat?
Ik dacht zelf nl. dat met nieuw vinyl de ondergrond te zacht wordt en dat er bv. gaten in komen als je er met hakken overheen loopt.
Wie weet raad? :P
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Alle oneffenheden die er nu in de vloer zitten ziet u met nieuw vinyl ook weer terug dus uitvlakken is m.i. nodig.
U kunt nieuw vinyl wel over het oude heen leggen, het veroorzaakt niet meer putjes etc. dan 1 laag vinyl.

Het voordeel van laminaat is dat de vloer mooi vlak wordt, wel ondervloer gebruiken.
Qua prijs zal het niet zoveel uitmaken.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #3
Nooit nieuw vinyl over oud vinyl heen leggen. Vinyl leg je los en twee losliggende lagen op elkaar werkt niet goed. Daarnaast wordt het inderdaad te gevoelig voor indeuken.

Voor onder vinyl heb je ook speciale ondervloerplaten met harde toplaag om de vloer uit te kunnen vlakken. Eventueel zou je ook hardboard onder het vinyl kunnen toepassen. Voor vinyl is een strakke ondervloer absoluut noodzakelijk. Elke oneffenheid tekent door.

Vinyl is over het algemeen goedkoper dan laminaat. Zeker als je het laat leggen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Wat een onzin, wij hebben al 25 jaar de nieuwe vinyl over de eerste laag liggen, dat is ons toen geadviseerd door de tapijtlegger, we hebben niets meer deuken en andere ongein dan met de eerste laag.
Een goede kwaliteit gaat langer onbeschadigd mee dan laminaat, het gaat niet alleen om de aanschafprijs maar ook om comfort en de leeftijd die een vloerbedekking haalt.
 

Millew

  • #5
Er is vinyl met en zonder rug. Misschien veroorzaakt dat de verschillende opvattingen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Daarom heb ik het ook over kwaliteit :wink:
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Ik weet niet hoor, maar ik werk zelf voor een woninginrichter en wij verkopen laminaat en vinyl.

Vinyl in meerdere lagen leggen gaat gewoon niet altijd goed. De ervaring leert dat er problemen door kunnen ontstaan. Wij adviseren dus om het niet te doen. Trouwens, vinyl ligt los, dus het is er zo uit.

Vinyl heb je inderdaad in verschillende kwaliteiten. Waaronder met een papieren rug. Dat is inderdaad grote rotzooi. De kwaliteit van het vinyl wordt hoofdzakelijk bepaald door de sterkte van de toplaag. De dikte van de rug zegt daarbij niet alles. Een dikke rug blijkt vaak van heel luchtig schuim te zijn. Dus snel kans op beschadigingen. Een goede kwaliteit rug is dus van een dicht schuim en dat hoeft lang niet altijd de dikste rug te zijn.

Overigens heb ik niet gezegd dat vinyl onderdoet voor laminaat. Een goede kwaliteit vinyl kan heel lang mooi blijven. Alleen daar hangt een prijskaartje aan, net als aan het maken van een juiste ondergrond of ondervloer. Een mooie laminaatvloer is trouwens ook niet goedkoop.

De legkosten van vinyl zijn veel lager. Een woonkamer vinyl leg je met twee man binnen anderhalf uur. Laminaat kost veel meer tijd en dan moet je ook nog plinten zetten. Vinyl kan dus best een kwalitatief en voordelig alternatief zijn.
 

Millew

  • #8
Ik dacht meer aan vinyl met een viltachtige rug. Of bestaat dat niet meer? Het is vroeger bij mijn ouders thuis in ieder geval een 'eeuwigheid' goed gebleven.
Twee lagen vinyl (met of zonder rug) op elkaar geeft ook twee maal zoveel indrukking met (hoge) hakken e.d.. En dat was, waar TS zich o.a. zorgen over maakte.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #9
Ik heb het vandaag nog eens nagevraagd bij mijn collega stoffeerders en die zeggen dat vinyl op vinyl geen goed idee is. Het drukt teveel in, waardoor de kans op schadegroot is.

Vinyl met viltrug is volgens mij een zeldzaamheid tegenwoordig.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #10
Wat voor schade.
*wgb*
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #11
Bij vinyl dat teveel ingedrukt kan worden kan de boel gaan scheuren of deuken trekken bijvoorbeeld niet meer weg. Denk daarbij aan puntbelasting onder stoelen of hakken.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #12
Begrepen.
*wgb*
 

Xsannex

  • #13
Ik heb de proef op de som genomen en ben langs de tapijtmeester gegaan voor advies.

Hun conlusie: vinyl op vinyl kan niet zomaar, want ten eerste trek de oude kleur vinyl door het nieuwe heen en daarnaast wordt het te bobbelig.
Er resten mij twee opties;
Keuze voor vinyl: over het oude vinyl hardboardplaten leggen om de vloer te egaliseren en hard te maken en daaroverheen nieuw vinyl zonder problemen.

of;

Keuze voor laminaat: over het oude vinyl de ondervloer plaatsen en daaroverheen laminaat.

Mijn huis is niet erg groot, ongeveer 40 m2. Toch kwam deze tapijtmeester uit op een bedrag van 1600 euro voor laminaat (met een ondervloer van 450 euro..) of vinyl 700 euro (inclusief kopen van hardboardplaten en leggen).
Ik vind dat nog vrij duur, student-zijnde.

Bij de bouwmarkt heb ik mooi laminaat gezien van 15 euro pm2, voor 10 euro pm2. Dan zou ik uitkomen op ongeveer 600 euro voor een laminaat en ondervloer.
Voor vinyl van de bouwmarkt (kwantum, leen bakker oid) heb ik nog niet gekeken.

Hoeveel tijd zal ik kwijt zijn aan het leggen van laminaat door mijn hele appartement? Als ik vinyl kies, laat ik het leggen. De hardboardplaten leg ik dan wel zelf. Hier heb ik ook nog wat twijfels over, want in de bouwmarkten waren de meeste hardboardplaten niet recht, eerder gebogen.
Wordt dit weer vlak door het gewicht van het vinyl?

Wat zou een betere keus zijn?
HELP! (ik moet snel beslissen want eind van deze maand al verhuizen naar mijn nieuwe appartement waar dus nog geen vloer in ligt)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Als u laminaat gaat gebruiken kunt u de goedkope groene ondervloerplaten kopen bij de bouwmarkt.
Kliklaminaat is goed zelf te leggen.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #15
Als je dan toch een ondervloer gaatleggen,dan zou ik wel eerst het oude vinyl verwijderen. Wat betreft kromme hardboardplaten, elke oneffenheid tekent door bij vinyl. Je hardboard moet perfect vlak liggen. Dat gaat waarschijnlijk alleen lukken als je de hardboardplaten vast spijkert aan de vloer.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu