Vloer storten - werkvloer en dekvloer

A-m

  • #1
Hallo
Ik lees wel wat over betonnen vloeren, maar ik wil precies weten hoe en wat.

We moeten een vloer storen in de keuken/tuinkamer. Ik wil weten wat precies war in welke vloer moet komen (dus wat in de werkvloer en wat in de dekvloer)
- hoeveel cm geel zand moet ik aanbrengen?
-Dan komt plastic wat voor soort?
- dan komt piepschuim/tempex? welke soort is het beste?Hoe dik.
- dan komt een betonnen werkvloer van hoeveel cm ? Er komen geen dragende muren of dergelijke op.
- komt in die werkvloer de betonmatten en zo ja waar komen precies de gasleiding onder boven de betonmatten?
-de afvoer oa aanrecht
En de ander leidingen water onder of boven in de werkvloer of in de dekvloer?

Dus graag antwoord op deze vragen want ik kan van alles vinden maar neit in detaillies...

BVD

Anne-marie
 

123klusser

  • #2
Ik zou 20 cm onder de betonvloer zitten eerst plastic maakt eigenlijk niet uit welk je gebruikt ,daar over tempex 6 cm daar de leidingen over heen daar over heen wapeningen ,tussen tempex en wapening hunebedden om de wapening van de tempex te houden beter hechting ongeveer 10 cm van de kant de wapening door betonrot beton dicht 7/8 cm licht ook aan de leidingen ,6 cm dekvloer

dirk
 

Millew

  • #3
Deze vraag is al een poosje geleden gesteld, maar nog geen antwoord gekregen. Voor het geval het nog nodig is:

1) Zandlaag minimaal 15 cm dik; goed verdichten/aanstampen
2) Folie is in dit geval niet echt noodzakelijk, maar neem in principe een dampremmende folie en leg deze op de isolatie zodat het beton niet tussen de kieren gaat zitten.
3) Isolatie (piepschuim o.i.d.) een soort toepassen met hoge drukvastheid of nog beter: Floormate of iets vergelijkbaars
4) Werkvloer is niet nodig
5) Gewapend beton vloer minimaal 10 cm dik met wapening in het midden = bouwstaalmat 4 mm/maaswijdte 150x150mm
6) Dekvloer 3 a 4 cm afhankelijk van de ongelijkheid van de gewapend beton vloer.
Gas- water- en elektriciteitsleidingen kan je het beste onder het wapeningnet in de betonvloer leggen. Maar wel zo, dat ze rondom in het beton zitten, dus vastbinden aan het wapeningnet. Dan liggen ze nog een beetje beschermd voor als je nog eens in de vloer gaat boren.
Persoonlijk zou ik ze liever in het zand leggen en dan alles in mantelbuizen en flexibele leidingen toepassen, zodat je de leidingen zelf altijd nog kan vervangen, indien nodig.
Om aan alle voorschriften te voldoen, moeten gas- en elektriciteitsleidingen, die niet visueel inspecteerbaar zijn, sowieso in mantelbuizen liggen.
Ook koperen waterleiding, die in het beton zit, moet een kunststof omhulling hebben i.v.m. uitzetting van de leiding bij temperatuurverschillen.
Bij het aanleggen van de riolering moet je er op letten dat ze wat zetting van de betonvloer kunnen opnemen. Dus op kritische plaatsen schuifmoffen toepassen.

Kijk voor betonsamenstellingen hier:
Mengverhoudingen beton, metselspecie en aanverwant
 

Techno tim

  • #4
Enige aanvullingen het verdichten door het te wateren ( tijdelijk water op zand bed laten lopen)
Bij een betonvloer op zand langs muren plastiek zetten zodat de betonvloer kan zetten en niet aan de muren hecht.
Beter piepschuim zowel onder maar vooral boven te voorzien van plastiek i.v.m teruggang isolatiewaarde dit door water en cementvocht dat in de platen drinkt.
Bij speciale vloerplaten is dit niet nodig deze zijn daar voor behandeld.
Bij twijvel gewoon plastiek leggen.
Waterleiding leg de warme en koude niet te dicht bij elkaar ,legionela .
 

A-m

  • #5
Bedankt voor de tips en aanwijzingen, ik vind het fijn om te lezen hoe het nu in detaillies gemaakt moet worden.

Plastic, isolatie, matten ligt er nu in, gas ook water en riolering moet nog. Volgende week vrijdag komen ze de beton erin spuiten met een pomp. Kan ik eindelijk weer iets opbouwends gaan doen zoals een keuken metselen.

Groet Anne-Marie
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu