Vloer jaren 30 woning isoleren

Bert pit

  • #1
Ik heb verschillende onderwerpen over het isoleren van een houten vloer gelezen. Wij hebben een jaren 30 woning met houten vloer, daarop van dat groene zachtboard en parket. Ik wil de boel isoleren, ben 25 jaar geleden onder de vloer geweest, maar moet eerst plinten en parket weghalen om bij het luik te komen.

Dat luik is vrij klein, dus mijn voorkeur gaat uit naar isoleren met steenwol. Maar ik realiseer me dat dan de balken niet meegenomen worden.

Wat is wijsheid, om tot de best mogelijke isolatie te komen?
 

Jp56

  • #2
U zoekt de best mogelijke vloerisolatie.Dan zal u minstens 3 onafhankelijke Isolatieadviseurs uw situatie moeten laten beoordelen,en dan nog krijgt u 3 verschillende adviezen. Vuistregel is vaak,hoe dikker hoe hoger de Isowaarde,mits goed geinstalleerd en afgestemd op uw specifieke vocht en temp klimaat. Ga niet lopen sikkepitten over ongeisoleerde balken,plak er desnoods een strook isolatie over zodat deze mooi aansluit met de overige isolatie. Bevestigen is kinderspel, de een lijmt, de ander nagelt. ga hier niet moeilijk over doen. Vraag desnoods advies aan je buurman of expert. Just do it !
 

Bert pit

  • #3
Gewoon beginnen is altijd een uitstekende tip. Alleen nu ben ik net onder de vloer geweest, nadat ik een nieuw kruipluik heb gemaakt.

Nu blijkt dat er in de lengterichting van mijn kamer (L vormig 10X 3,5 en een breder gedeelte), onder de vloer een muur gemetseld is, waar de vloerbalken op liggen.

Ik kan niet van de ene naar de andere kant. Wat is wijsheid, een gat in het muurtje maken, of tweede luik zagen? dat laatste heeft niet mijn voorkeur.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Wil je het isoleren van de vloer zelf uitvoeren?
 

Bert pit

  • #5
Isoleren wil ik zelf doen.

Hoewel de grond droog is, zag ik wel wat druppels hier en daar tegen de onderkant van de vloer. Ik was van plan om eerst folie op de grond te leggen, waardoor het wat zou kunnen drogen, daarna isoleren met steenwol.

Ik zie ook hier en daar een schimmeltje, maar geen verontrustende zwammen of iets dergelijks. Voor een "waterhuis" (inundatie 2e wereldoorlog) valt dat mee.

Is het maken van een gat van 60 breed een idee? Dus zodat de balken nog steunen, maar dat ik er wel door kan?
 

Jp56

  • #6
Persoonlijk zou ik een luikje maken door het parket,op een onopvallende plek. wel even zorgen dat je niet door je vloerbalken zaagt. Zorg ook dat je kruipruimte droog is,liefst kurkdroog. huur desnoods een blower,of start hartje zomer.

een gat maken door die muur moet je alleen doen als je weet waaraan je begint. het isoleren op zich is makkelijker dan behangen,kwestie van snijden,plakken en alles goed aansluiten. Veel succes !
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #7
Voldoet de ventilatie van de kruipruimte nog. Aan de onderzijde van de vloer zouden nu nog een druppels mogen hangen.
Zelf zou ik met harde platen met sponning of haken isoleren. Ik breng de platen haaks op de balklaag aan. In die balken plaats ik eerst klampjes van breed 10 en lang hoe het dat ligt eraan hoe het met de platen uitkomt. Vier schroeven met volgring perplaat zo'n 15 cm van de rand.
Let op dat je de platen door het luik van de kruipruimte kan steken.
 

Jp56

  • #8
@Wgb hoe deal je met kieren waardoor koude lucht vrij spel krijgt ? en hoe haal je snel ingesloten vocht weg ? Dit systeem klakkeloos aanraden is niet echt verstandig,als je niet weet wat vloerisolatie met spouw kan aanrichten.
keep things simple.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Verklaar je nader, kritiek leveren mag maar dan met onderbouwing.


Als ik de foto zie denk ik eerder aan vervanging van de vloer of op zx'n minst de planken, die zien er niet al te fris uit.
Een duidelijker foto van de planken is welkom.
 

Bert pit

  • #10


Wellicht is deze foto duidelijker.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #11
Ik zie er niet veel bijzonders aan, ik meende te zien op de eerste foto dat er planken aangetast waren.
 

Bert pit

  • #12
Het hout is inderdaad niet aangetast, maar wel te vochtig om er nu direct isolatie op aan te brengen. Dat moet dus eerst drogen.

Er zijn ventilatieopeningen 2 X doorsnee circa 40mm, aangebracht door de spouwmuur isolatie mensen. Naar mijn idee veel te klein om echt te ventileren.

Nu heb ik een idee om de kruipruimte wat droger te maken, maar graag jullie mening.

Er is nog een ongebruikt stookkanaal. Als ik een buis van een meter doortrek vanuit dat stookkanaal naar de kruipruimte, kan ik wellicht wat trek veroorzaken waardoor er echt geventileerd wordt. Of krijg ik dan juist teveel kou en meer condens?

Daarnaast plastic folie op de grond, voor minder uitdamping.

Wat denken jullie?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #13
Plastic op de bodem helpt goed. Er komt minder vocht in de kruipruimte waardoor het dauwpunt naar beneden gaat.

Een minpuntje wat betreft die schoorsteen is, de ruimte wordt beperkt verzorgd tot rond het kanaal. Ventilatiegaten voor en achter stroomt meer door.

Opvallend twee dus vier buizen rond 40. Kijk je om je heen zie je in de meeste woningen twee ventilatie doorvoeren van 5x10 cm zitten.

En wat het drogen betreft. Hoe vochtig is vochtig. Een constructie mag wat vocht opnemen van Oktober tot Mei. Van Mei tot oktober moet deze weer drogen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #14
De ventilatie is nu inderdaad veel te weinig. Al zorgt isolatie aan de koude kant er wel voor dat het hout minder vochtig wordt.

Let erop dat als je een "luchtig" materiaal als steenwol gebruikt, er een laag tegenaan moet komen wat voorkomt dat de warmte eruit waait. Dus bv. een dampopen folie eronder spannen.

De houten balken hoeven niet perse meegeisoleerd te worden. Dit heeft pas echt zin bij hele hoge isolatiewaardes.
 

Bert pit

  • #15
Ik heb geen hygrometer om exact het vochtpercentage te meten. Maar het houtwerk is in redelijke staat, maar voelt klam aan en er zit zeker vocht in het oppervlak van het houtwerk.

Een roestige oude spijker, daar hing een druppel aan. Een deel van de vloer waar een een laag bankje boven staat (isolator aan de woonkamer kant) daar hangt wat condens.

Hoe belangrijk is het om te weten of er in het natte deel van het jaar toch water in de kruipruimte staat?
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #16
Die roestige spijker is dat van nu of een keer gezien?

Wil dit toch even kwijt.
De isolatie onder de balken in plaats van er tussen. Voordeel dat je veel minder paswerk-en daaraan gekoppeld snijverlies krijgt.

Het lastige is de huizen werden gebouwd met de ervaring en de situatie van toen. De kachel in het midden van de kamer. Nu hangt er tegen de voor-en achtergevel een CV met de nodige straling van warmte. Onder de vloer krijg je warmte en kou van buiten. Warmtestroom van de CV gaat ook richting de kruipruimte. Wat warm wordt gebeurd niets mee wat kouder is in die omgeving kan condens ontstaan. Nog maar weer een keer spiegel in de badkamer. Van boven zicht van onder condens. Zo kritisch is het. Het is erg ingewikkeld.
 

Bert pit

  • #17
Die natte spijker is van nu, ik heb de vloer net opengehaald.

Ik vind wat je stelt heel interessant. Ik ben op zoek naar een methode die zo goed mogelijk isoleert, maar ervoor zorgt dat het hout niet gaat rotten. Ik kwam uit bij steenwol, dat leek me eenvoudig en snel werken.

Nu ik heb gezien hoe vochtig het is, wil ik eerst een tijd drogen door folie aan te brengen.

Bij jouw methode heb ik wel een vraag hoe goed het isoleert. Mijn balken zijn circa 20 cm dus blijft er een behoorlijke hoeveelheid lucht tussen. Door allerlei hoekjes wordt de afdichting en verwerking ook een hele klus.

Maar als dit een betere methode is, dan sta ik er open voor.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #18
Als je folie aanbrengt kan het vocht helemaal niet weg en ga je hout opsluiten, zo'n beetje het slechtste wat je kunt doen.
Ik zou het voorlopig laten zitten en in de zomer gaan isoleren, dan maar een bbc en een pilsje overslaan. :wink:
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #19
De folie komt op de aarde te liggen er wordt niets opgesloten.

Wat is de temperatuur van de ruimte boven de vloer.

Wat betreft die spijker zou je de temperatuur en de luchtvochtigheid van de kruipruimte moeten meten.
Die spijker moet voor een deel ergens in zitten met een lage temperatuur.

Tussen de balken krijg je bijna stilstaand lucht. Invloed is verwaarloos baar. Uiteraard moet je de ruimte tegen de muren afdichten met isolatie materiaal of PUR schuim. Voordeel is ook dat al je hout een hogere temperatuur gaat krijgen.
 

Bert pit

  • #20
Momenteel wordt de houtkachel gestookt. Temp vloer is 21,2 temp kruipruimte 14,6 buiten 7 graden.

Dus we warmen de kruipruimte goed op.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu