Vloer isoleren zonder kruipruimte

Shamil12

  • #1
Ik wil in de woonkamer me vloer isoleren, maar helaas heeft het huis geen kruipruimte. Het gaat om een betonen vloer op zand.

Nou heb ik zitten lezen hier en daar, dat meest efficiënte manier is om XPS platen en PIR platen.

XPS platen hebben een grote drukvastheid maar kleinere isolatie waarde.

En PIR platen hebben een kleiner drukvastheid maar wel groter isolatie waarde.

Nou me vraag is zou ik of kan ik in de woonkamer toch PIR platen gebruiken. Ik maak me zorgen om de drukvastheid van de platen en dat het uiteindelijk weg zakt of niet rechte vloer krijg.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Een vloer isoleren betekent de oude vloer eruit slopen, een dikke laag zand verwijderen en dan drukvaste isolatie leggen en een nieuwe betonvloer storten.
Een bestaande betonvloer isoleren is bijna nooit mogelijk, door de isolatie komt de nieuwe vloer veel te hoog te liggen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #3
Als je de hoogte kan missen kan het wel. Bij een wat zachtere isolatie kan je houten regels op de vloer leggen met de isolatie ertussen. Al doet dat de extra isolatiewaarde waarschijnlijk weer teniet.

Zelf heb ik een meerlaagse isolatiefolie op de betonvloer liggen met daar houten planken overheen (op panlatten). Het veert een beetje, maar dat draagt bij aan het authentieke karakter van het huis :lol:
Totale hoogte (incl. planken) 4cm. Ik ben erg tevreden over de comfortwinst / isolatiewaarde.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu