Vloer isoleren met PUR schuim 6 cm. onderkant - ervaringen ?

MarkSmit

  • #1
Hallo,

wij hebben een jaren '30 huis in de Zaanstreek en hebben 's winters veel last van optrekkende kou uit de kruipruimte, door de houten vloer heen. Op de houten vloer ligt laminaat, helpt natuurlijk ook niet echt.

Nu denken wij erover om de onderkant van deze houten vloer met PUR-schuim (6 cm. laag) te laten isoleren, dat is oa.a. de isolatiewijze waar NUON mee adverteert.

Heeft iemand met een soortgelijke situatie (ouder huis, hotuen vloer) dit laten doen en was het effect duidelijk merkbaar tijdens de afgelopen (koude) winter ??

Hebben jullie nog tips qua bedrijven dit dit zouden kunnen doen, of zaken waar we goed op moeten letten ??

is er geen risico dat de houten vloer verrot i.v.m. vocht wat niet weg kan door de PUR-laag ??

Alvast veel dank voor jullie hulp en groet,

Mark
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #2
Ik weet niet of je met mijn tips last krijgt van vocht in je houten vloer, maar het is in ieder geval goedkoper dan het laten isoleren met schuim: maak onder je vloer (dus tussen de houten blaklagen) glaswol vast. Kun je makkelijk zelf aanbrengen en met een oude zaag op maat "zagen / snijden". Je kunt het glaswol vastmaken door krammen onder de balken te slaan en hier touwtjes tussen te spannen. Het gaat er maar net om dat het glaswol niet kan zakken. Door het een paar cm breder te laten dan de tussenruimte tussen de balken, zit het al goed vast.

Mocht je op deze manier last krijgen van vocht in het hout (de experts op dit forum zullen dat wel aangeven na mijn reactie), dan kun je dit wellicht tegengaan door tussen de vloerdelen en je glaswol een dampdichte folie vast te maken.
 

MarkSmit

  • #3
Hoi Bert,

bedankt voor je antwoord!

Heb jij dit in jouw woning toegepast ??
Was het effect duidelijk merkbaar in je woonkamer ??

Groet Mark
 

BertPleizier

Vaste Beantwoorder
  • #4
Voor alle duidelijkheid: dit is zomaar een mogelijke oplossing die bij mij naar boven komt. Ik weet niet hoe het zit met vocht. Wacht dus even de reacties af van de experts hier.

PS: mocht je met het glaswol gaan werken: draag een stofpak (zoéén waar de recherche mee rondloopt op een plaats delict, kun je voor een paar euro kopen bij een verfspeciaalzaak / bouwmarkt) met capuchon. Draag handschoenen die sluiten om de mouwen, veiligheidsbril die goed sluit rondom ogen en een stofmasker. Het glaswol gaat ontzettend jeuken op je huid en je wilt het zeker niet in je ogen krijgen.
 

MvanV

  • #5
Het vulllen met piepschuim schelpjes lijkt me persoonlijk veiliger, mocht er ooit bovenop vinyl komen. Pur ademt niet mega, en dan is het hout opgesloten.

Maar het is een bekende techniek, en het werkt.
 

Chathanky

  • #6
De houten vloer wordt warmer dus zal het hout droger worden dan in je huidige situatie.
Pur laat in beperkte mate vocht door. Als je laminaat hebt dan is dat een zo goed als gesloten laag die als damprem functioneert.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu