Vloer douche

Charell

  • #1
We hebben sinds kort een huurhuisje en zijn druk bezig met klussen. We zitten nu alleen in een dubio wat we moeten doen met de badkamer, voornamelijk de vloer. We hebben namelijk niet veel geld te besteden, en het moet ook niet te lastig voor ons zijn.

Ik ben een vrouw en heb totaal geen verstand van klussen. Ik heb wat gegoogled, zodoende ook op forums gekeken etc. En nu... ben ik nog steeds niks wijzer. Hier dus nogal wat hulp gezocht. ;)

Allereerst.. Onze badkamer is maar ongeveer 2,70 x 1,20 inclusief douche! Waarvan de douche (nis!) ongeveer 1,20 x 0,90 is, kijkend op de 1,20 breedte (= waar de deur ook komt).

Ik ga alle voegen in de badkamer witten met voegenverf, of misschien opnieuw voegen. De voegen zijn nu blauw, rood, bruin en zwart van kleur. Nu de vloer... Er zit een vloer in van een soort steen? Wat voorheen dus gewoon de vloer was voor de douche. Het is lelijk oudbruinachtig van kleur. Dit wil ik zwart hebben. Las slechte verhalen over tegelverf ivm afbladderen etc. We hebben ook een hond die het helaas leuk vind om door de bagger heen te rennen, die we dus ook moeten afspoelen onder de douche. Nu zit ik eraan te denken het te betegelen. Ik wil graag een afvoergoot, gewoon dmv een geperforeerde (rvs) plaat (over de hele breedte) rustend op het tegelwerk van de goot zodat het er ook makkelijk uit te halen is om schoon te maken. Er zit nu een afvoerputje, dus de goot moeten we af laten lopen naar het putje (het gootje wordt dus afgedekt dmv het geperforeerde plaat). Oftewel even anders gezegd: de vloer loopt (als het goed is) iets af naar de douchedeur, waardoor het water in de goot stroomt. De goot loopt weer af naar het afvoerputje. Nu vroeg ik me af of de dikte van een vloertegel (ik denk 7 mm?) met de dikte van het lijm (geen idee hoe dik) hoog genoeg zal zijn om de goot af te laten lopen naar het putje? Zo niet, moet ik dan de hele vloer verhogen? En wat is dan de makkelijkste en goedkoopste oplossing? Is het mogelijk om gasbetonblokken te plaatsen, dan nog wat zandcement voor extra stevigheid en de gaten te vullen (voornamelijk tegen de muur gezien de onderkant nu wat rond afloopt), en vervolgens daarop de tegels te plaatsen en de voegen vullen om het goed waterdicht maken? Niet te vergeten dat de oude vloer gewoon blijft liggen.

Graag wat hulp hierbij... Ik weet het momenteel echt niet. Weet ook niet hoe ik alles uit moet leggen. Voor ons vrouwen zo moeilijk! ;)
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik zou beginnen met het niet te moeilijk te maken, als er een putje zit dat gewoon gebruiken want zo'n goot betekent dat er op z'n minst een stuk vloer eruit gehakt moet worden en de riolering aangepast aan de goot, breekwerk dus.

Als de put blijft zitten kunt u na grondig ontvetten en schoonmaken de huidige vloer gebruiken als ondergrond voor nieuwe tegels, er hoeft dan geen breekwerk aan te pas te komen, scheelt behoorlijk wat in de kosten en in de tijd dat u er mee bezig bent.

Ook over de bestaande tegels aan de wand kunnen nieuwe tegels geplakt worden, ook na schoonmaken en een primer erop.
Dat gaat heel wat sneller dan de voegen uithakken/slijpen, er zijn zat tegels te koop van redelijke kwaliteit die weinig kosten.
 

Charell

  • #3
Ik wilde het omhoog werken, dus niet slopen en dergelijke. Oftewel... Als wij die tegels plaatsen is het al wat opgehoogd. Dan een gootje naar het putje. Hoef je dus totaal niets te slopen, alleen zorgen dat je het netjes afwerkt. Maar hoe enzo? Het is namelijk hooguit 1 cm opgehoogd? Is dat voldoende om een rit van 1.20m te maken?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
In principe moet de afloop naar het putje voldoende zijn, hebt u een grote hond dan is het misschien handiger de vloer wat meer af te laten lopen.
Met een dikbedtegellijm onder de tegels kan het afschot gemakkelijk wat meer gemaakt worden, de lijm kan opgebracht worden tot een dikte van ongeveer 2,5 cm.
 

Charell

  • #5
Ahhh okee.. Dikbedtegellijm. Denk dat dat inderdaad wel wat wordt! Daarmee kan je het ook beter laten aflopen neem ik aan? Dus aan de voorkant 1 a 1,5 cm en aan de achterkant 2 a 2,5 cm? Bedankt!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Bij het putje zo weinig mogelijk en bij de ingang zo'n 1,5 tot 2 cm en u hebt voldoende afschot.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Dubbel zoveel werk en langere tijd bezig, de kosten kan ik niet zeggen, een restpartijtje tegels kost niet zoveel.
Ik kan me niet voorstellen dat beter is en sneller gaat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu