Vliering/vloertje in garage

Quentemy

  • #1
Mijn garage is 305cm breed en ik wil er een vliering in aanbrengen waar ik niet op hoef te lopen; plek voor rommel die niet zwaar is; denk aan tuinstoelen, tuintafel e.d.
Verder wil ik zoveel mogelijk hoogte boven de vliering houden en zoveel mogelijk doorloophoogte, de dwarsbalken wil ik dus zo laag mogelijk houden.

Vragen:
- De dwarsbalken wil ik opleggen op balken die ik aan beide langsmuren bevestig.
- Welke balkmaat kan/moet ik hanteren bij (zeg) hoh 61 (zo gering mogelijk hoog dus)
- Wat stellen jullie voor aan "vloer"? OSB? Underlayment? dikte?
- Ik heb nog flink wat laminaat over; zou ik dat als "vloer" kunnen gebruiken? Ben ik dan aan een andere hoh-maat gebonden?

Voor tips houd ik me aanbevolgen.

B.v.d.

Gert-Jan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Voor de balkmaat, zie hier.
Laminaat is niet geschikt als vloer.
Voor de vloer underlaymentplaten gebruiken van 18 mm dik bij h.o.h. maat van 61 en 12 of 14 mm bij een h.o.h. maat van 30,5 cm.
 

Quentemy

  • #3
Jan,
De balkenschuif had ik al gebruikt, maar eigenlijk is het geen "vloer", ik wil er immers alleen maar dingen op leggen en zeker niet zelf op lopen/zitten/liggen.
Met "vloer" of één van de twee "daken" moet ik "forse" balken toepassen en ik zoek juist naar een verantwoorde keuze voor wat "lagere" balken, denk aan max. 100mm bij hoh 61mm
Gert-Jan
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik zou altijd balken leggen waar op gelopen kan worden, stel dat u de woning wil verkopen of na verloop van tijd toch voor iets anders, b.v. zwaardere spullen wilt gebruiken.

Welke balken u toepast moet u zelf weten maar als vloer moet u in elk geval geen laminaat gebruiken, zeker niet in een ruimte waar het vochtig kan worden, dat gaat doorzakken en is bestand tegen een beetje gewicht.
 

Quentemy

  • #5
Jan,
garage is 255cm hoog.
Als ik 190cm vrije hoogte wil houden om onderdoor te lopen, balken van 100 gebruik met underlayment 18, houd ik 43cm hoogte boven underlayment over; niet echt hoogte om op te lopen ;-)
Vandaar dat ik de balken (balkjes) zo licht mogelijk wil houden.
 

Sjaan Smit

  • #6
Bij mij is 255 - 190 -10 -1,8= 53,2...maar goed.....

Ik zou zeker niet te dun doen want jij legt er misschien een paar tuinkussens neer maar de volgende zijn bowlingballencollectie....
 

Quentemy

  • #7
Ben 5 jaar geleden gestopt met actief (sport) bowlen :D
 

Sjaan Smit

  • #8
En wat heb je met de ballen gedaan?? :wink:
 

Quentemy

  • #9
2 op zolder, 5 of 6 in de kelder, mijn koffer met 2 recente ballen en m'n schoenen staat nog op het bowlingcentrum; nu ik eraan denk zitten daar ook nog 2 handdoeken en een shirt is; zal wel flink ruften......
Een beetje off topic is dit wel :mrgreen:
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #10
Nou, als je je nieuwe zoldertje met de juiste balken maakt, kan je je verzameling bij elkaar opbergen, wel zo gezellig voor de ballen :)

Die paar cm dat je minder ruimte hebt, is dat nou zo erg? Is het niet belangrijker dat het stevig en veilig genoeg is?
 

StefanD

  • #11
Een paar ideetjes:
Kun je de vliering niet in het midden aan het dak ophangen?
Je zou de vloer tegen de onderzijde van de balken kunnen monteren waardoor je wat meer bergruimte krijgt.
 

Quentemy

  • #12
Je hebt me wel aan het denken gezet. Garage is inpandig, heeft plat dak (betonnen verdiepingsvloer). Daar kan ik in het midden natuurlijk een hangconstructie aan maken waardoor het gewicht over 3 draag-/hangpunten wordt verdeeld ipv over 2!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu