Vliering: vergunning en tips

Ljdijkstra

  • #1
Hallo klussers,

We willen van onze kale zolder een droometage maken en daarom heb ik twee vragen over één van de dingen die we daar willen realiseren: een vliering boven trapgat / voorzolder.

Ten eerste een vraag over de constructie. Er zat ooit in dit huis een vliering boven het grootste deel van de zolder, dwz tot aan de dakspanten. Die constructie was eenvoudig maar leek erg stevig: 6 stevige balken van ong. 3 meter lang waren in de lengte over de zolder aangebracht, rustend op de gordingen, vervolgens een stuk of 35 stevige vurenhouten latten daar dwars op, allemaal vastgeschroefd op elk van de 6 balken. Dus 6 schroeven per lat van ongeveer 3.5 meter x 7 cm x 1.2 cm. Maar die vliering moest weg toen de dakkapel kwam: de gordingen waar de latten op lagen werden doorgezaagd en hoger aangebracht. Nu willen we dus weer een vliering maken, maar dan niet waar hij hing (tot aan de dakspanten) maar precies op het andere deel van de zolder (vanaf de dakspanten, dat is boven trap / voorzolder). Probleem: onze dakkapel strekt zich uit tot voorbij de dakspanten. Dus de verhoogde gordingen lopen door in het gedeelte waar wij de vliering willen aanbrengen, echter daar waar de dakkapel ophoudt zijn de gordingen niet meer verhoogd, dus hebben we te maken met gordingen op verschillende hoogten. Bovendien zit aan de voorkant van het huis de gording nog op de oorspronkelijke hoogte. Het zal duidelijk zijn dat wij de hoogte aan moeten houden van de gording die nu vlak boven de dakkapel zit. Als we dezelfde balkconstructie willen aanhouden als de verwijderde vliering (we hebben al dat hout nog!), dan moeten we dus aan de kant van de dakkapel een stukje gording verhogen (of in elk geval de verhoogde gording doortrekken) en aan de voorkant van het huis moeten we de hele gording verhogen of een extra balk aanbrengen op zo'n 30 cm. boven de bestaande gording. De vraag is nu hoe je deze "extra gordingen" (laat ik ze zo maar even noemen) bevestigt. De echte gordingen zitten natuurlijk in balkdragers die in het beton zitten vastgemaakt, maar hoe kan ik mijn extra gordingen ook zo stevig in het beton verankeren? Ter info: achter de gordingen zitten reguliere dakplaten waar je geen enkel gewicht aan kunt hangen.

Ten tweede (een veel kortere vraag): ik zag als reactie op een andere site dat er mogelijk een bouwvergunning nodig is wanneer je een vliering aan wilt brengen! Maar via de site van het ministerie van VROM lijkt het erop dat dat onzin is. Vraag: in welke gevallen moet je bij het realiseren van een vliering een bouwvergunning aanvragen?

Tot slot: ik ben een echte amateurklusser met twee linkerhanden, dus mocht je willen antwoorden, dan heel graag in niet al te lastige bewoordingen!

Dank alvast voor je reactie en de groeten van Luuk
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Niet al te lastig, haal er een bouwkundige bij, dit is van afstand niet te beoordelen.
 

Ljdijkstra

  • #3
Dank je, Jan. Kun je met deze informatie wel iets zeggen over de vergunning? Op de site van VROM lijkt het alsof een bouwvergunning vrijwel alleen moet worden aangevraagd voor zaken die aan de buitenkant van het huis zichtbaar zijn (gevel, balkon, etc.), maar een vliering lijkt mij van een andere orde. Het lijkt me net zoiets als het plaatsen van een gipsen wandje of zo.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #4
Aan de binnenzijde heeft u geen vergunning nodig,zolang het niet zichtbaar vanaf buiten is.


Uitsluiting is een monumentaal gebouw.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Dat lijkt me kort door de bocht. Een vliering is waarschijnlijk een verandering waarbij draagconstructie veranderd. Dus in dat geval wel bouwvergunning nodig. (Een vloer is altijd dragend!)

Als het alleen een bergzoldertje is, wordt het wellicht anders opgevat door jou gemeente. Leg het voor zou ik zeggen.

grtz
Henk
 

Ljdijkstra

  • #6
Hallo mensen,
Dank voor jullie reacties weer. Ik ga met het verhaal naar de gemeente.
Groeten,
Luuk (P.S. topic mag gesloten worden)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu