Vliering in garage maken

Tumke84

  • #1
Goedemiddag,

Ik ben van plan om in onze garage een houten vliering te maken, die ongeveer de helft van de oppervlakte van de garage beslaat en boven de ophanging van de elektrische garagedeur komt. De draagbalken voor de vliering komen aan één zijde (onderzijde op tekening) in een stalen H-profiel te liggen. Aan de andere zijde (bovenzijde tekening) dienen ze bevestigd te worden aan een bakstenen muur (steens). Aan de linkerzijde van de tekening komt de vliering tegen het schuin dak van de garage. Aan de rechterzijde lopen de vloerpanelen nog iets verder door en worden op een reeds aanwezige draagbalk bevestigd (niet op tekening). De twee korte dwarsbalken op de tekening zijn bedoeld om de ophanging van de garagepoort aan te bevestigen.

De hoogte van de draagbalken wordt bepaald door de hoogte van het H-profiel (195mm). Op basis hiervan heb ik de breedte van de balken op 70mm bepaald. De lengte van de balken is 3300mm. De vliering zal bedoelt worden voor opslag van klusmaterialen (hout, leidingwerk, etc.). Zie onderstaand tekening + foto's van de situatie.









Nu zit ik met een tweetal vragen:

1. Hoe het beste de draagbalken aan de steensmuur te bevestigen? Met behulp van raveeldragers? Zo ja, met welke bevestigingsmateriaal kan ik de raveeldragers het beste aan de muur bevestigen? Of is het beter om eerst een dwarsbalk tegen de muur te bevestigen, over de gehele breedte van de vliering? In dat geval, hoe het beste deze balk aan de muur te bevestigen?

2. Welke vloerpanelen zouden jullie adviseren? Uiterlijk speelt daarbij geen grote rol, het is immers maar een garage. Ik twijfel zelf tussen OSB en underlayment, waarbij OSB natuurlijk een stuk goedkoper is, maar minder vochtbestendig. Is dat in de garage een probleem?

Ik hoop dat jullie mij hierin kunnen adviseren. Ik ben nog een beginnend klusser dus alle hulp is welkom :D

Groeten,

Tom
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
0. Allereerst: Is de stalen balk berekend op een vloer? Als je het antwoord niet weet, is het "nee" ;)

1. De latei boven de deur kan niet zomaar extra krachten opnemen. Er moet dus daar een balk van links naar rechts komen. De andere balken kunnen daar op of tegenaan komen.

2. OSB of underlayment maakt niet uit.

3. Waar is de balk van 4.5m voor?
 

Tumke84

  • #3
Beste Ijkenhout,

Bedankt voor je reactie. Zie onderstaand mijn antwoorden:

0. Of de stalen balk berekend is op een vloer weet ik niet. Het is volgens mij een HEA200 profiel met een overspanning van 7,5 meter. Eerlijk gezegd ben ik er gemakshalve vanuit gegaan dat zo'n grote stalen balk het gewicht van een vloer makkelijk moet kunnen dragen, maar dat is wellicht te voorbarig geweest vanuit mijn kant. Kan ik zelf achterhalen of deze balk de vloer kan dragen? Of zal ik hiervoor een contructeur in moeten schakelen? Het gewicht van de vloer zal ca. 400kg (225kg voor de draagbalken + 140kg voor OSB platen +10% marge) zijn, maar daar komt gewicht van spullen die erop komen te liggen nog bij + gewicht van garagepoort. Totale belasting waarmee rekening gehouden moet worden zal daarom ca. 1000kg zijn vermoed ik.

1. Helder, in dat geval, op welke manier kan deze balk het beste aan de stenen muur bevestigd worden?

2. Dan wordt het OSB

3. De balk van 4,5 meter wordt uiteindelijk ook op 3,3 meter afgezaagd, met de resterende 1,2 meter kan ik de 2 dwars stukken maken voor de ophanging van de garagepoort.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik adviseer je een constructeur te raadplegen. Die kan punten 0 en 1 voor je bepalen. Kan op een A4'tje. Er zijn standaardbelastingen waarmee je moet rekenen.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu