Vlakscherm afzuigkap: min .hoogte tot elektrische kookplaat

Wimpie44

  • #1
Boven een elektrische kookplaat is een vlakscherm afzuigkap gemonteerd. De hoogte tussen het vlakscherm en de elektrische kookplaat is 47,5 cm. In de handleiding van Gaggenau staat dat de vlakscherm op 47,5 cm van een elektrische of inductie kookplaat mag worden gemonteerd. Kijk ik bij de merken Bosch, Siemens, Miele e.a. dan staat daar meestal een minimale hoogte van 60 cm vermeld.

De keukenkastjes zijn 60cm breed, de elektrisch kookplaat is ook 60 cm breed en achter de sierrand is onder een keukenkast een vlakscherm afzuigkap geinstalleerd. Die heeft "de geest" gegeven na vele jaren trouwe dienst.

Het model is Gaggenau AH250-160. De opvolger van dit model is Gaggenau AH250-161.

Ik heb een paar vragen:

1/. Is de minimale hoogte tot een elektrische kookplaat door algemene veiligheidsvoorschriften beperkt tot 60 cm, of kan dit per merk vlakscherm afzuigkap verschillend zijn. Het model AH250-160 laat een afstand van minimaal 47,5 cm toe.

2/. Is de inbouw van een Gaggenau AH250-161 hetzelfde als die van een AH250-160 (het oudere model). M.a.w. is de uitzaging in de bodemplaat van de keukenkast waaronder dit model gemonteerd wordt hetzelfde voor het nieuwe model 161 als van het oude model 160? M.a.w. kan je een nieuw model er zo in plaatsen zonder verdere ingrepen en zaagwerk ?

3/. De vervangingsonderdelen zijn vaak van Bosch en Siemens. Is er ook een vlakschermafzuigkap van Bosch en/of Siemens die hetzelfde is van capaciteit en inbouw als de Gaggenau. Mogelijk komt deze handel gewoon uit dezelfde fabriek en is alleen het prijskaartje anders. Weet iemand misschien een type/model nummer van Siemens / Bosch vlakschermen dat 1:1 de Gaggenau AH250-160 kan vervangen en dus identiek is aan de Gaggenau AH250-161 die op dit moment geleverd wordt. De info van dit merk is vrij schaars.....

Tips welkom.
Bedankt, Wim
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Ik denk dat u bij een keukenzaak meer succes hebt met uw vragen, de meeste zaken hebben wel documentatie waarin de door u gevraagde gegevens in staan.
 

Wimpie44

  • #3
Ik ben al wat zaken langs gegaan. Ook met het advies centrum van Gaggenau contact opgenomen. Volgens mij is dit merk een van de weinige merken dat afzuigkappen levert die op deze lage hoogte geinstalleerd mag worden.
 

Jacovrie

  • #4
Ik kan het niet echt terugvinden, maar volgens mij heeft de afstand van 60 cm tussen kookplaat en afzuigkap met name betrekking op een gaskookplaat. Het gaat er daarbij ook nog om of de afzuigkap een filten of metalen filter heeft. Bij een inductiekookplaat is geen sprake van 'open vuur' en mag deze derhalve volgens mij op een lagere afstand van de kookplaat worden geplaatst.
 

Wimpie44

  • #5
Als je kijkt bij de inbouw instructie met de maatschetsen dan worden er verschillende hoogten opgegeven voor gaskoken en inductie- of elektrische kookplaat. Bij sommige leveranciers zijn die afstanden verschillend, bij andere hetzelfde. Bij weer anderen wordt dat expliciet aangegeven met kleine letters.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu