Vlakke deurlijst op verdiept kozijn plaatsen?

Volksdennis

  • #1
Hallo,

Bij onze verbouwing (huis 1900) komen ook de deurlijsten aan de beurt.

Er komen klassieke breede deurlijsten op maar.... alle lijsten zijn met een vlakke onderzijde. De kozijnen zijn vanaf de nu nog ongestucte gipswanden 2-3 cm dieper als de wand. Hoe wordt dit normaal opgelost?

Mijn eerste idee was een lat op het kozijn te tikken van de benodigde dikte, daarna de koplatten met 1 mm oversteek en daarna met bijvoorbeeld de bovenfrees het geheel te vlakken. Kan dit niet handiger ?

Bedankt!
 

BeeTeeWee

  • #2
Nee, volgens mij kan dat niet veel handiger. Als het om een paar millimeter zou gaan zou ik zeggen: kit de naad dicht met acrylaatkit. Maar als het totaal om 2 a 3 cm gaat ontkom je niet aan opvulling met latten.

Die koplat komt straks vlak / gelijk met de muur zodat de architraaf (deurlijst) daar weer half overheen kan worden aangebracht?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Latten op het kozijn en dan de lijst zo secuur mogelijk gelijk er op schroeven met bruislijm erachter, afwerken met b.v een driehoekschuurmachine.
Zo heb ik het bij mijn dochter bijna alle deuren gedaan, door de lijm trekken de naden niet los, het blijft mooi strak.
 

Michiel_H

  • #4
Je wanden zijn nu nog ongestuct zeg je? Voor het stucen heb je (of de stucadoor) toch een aanslaglat nodig. Deze sla je op het kozijn voor het stucen, hierlangs smeer je de wand af en daarna lijm je daar de architraaf op. Aan die lat ontkom je niet, maar nu dient die twee doelen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu