Trommelrem slecht en afstellen

Surfer10

  • #1
Mijn fiets begint slecht te remmen. Het is een gazelle fiets met trommelremmen. Zowel voor als achter kan ik de rem in knijpen maar het duurt wel even voor hij stil staat.

Op internet lees je dat dit gesteld kan worden. Ik heb dit opgevolgd en de remmen gesteld maar volgens mij is dit alleen om hoe strak de remmen staan ofwel hoever je de handremmen in moet duwen voordat hij gaat remmen.

Is het af te stellen dat hij beter gaat remmen of zijn de trommelremmen versleten? Kan dat..
 

De Bob

  • #2
Even de trommelrem open maken en kijken hoever de remvoering versleten is, kan ook vet zijn.

Als ze niet versleten zijn, dan opruwen me wat schuurpapier, en de scharnierende delen die de klauw bedienen in de rem heel weinig invetten.

Zorg er wel voor dat de voering vetvrij en schoon blijft.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Als eerste proberen of de remhandel bij de trommel goed in te drukken is en goed terug veert, als dat goed werkt de remkabels vernieuwen, er zit dan roest in de remkabels.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Eerst inderdaad kijken of de kabels niet versleten zijn. En of ze strak genoeg staan. Als de kabel goed werkt, dan pas de trommel openen.

Voor het opruwen van de trommel eerst goed schoonmaken. Anders schuur je het vuil erin en wordt het erger. Ik geloof dat schoonmaken hiervan het beste met aceton kan.

De blokken kan je eventueel ook schoonmaken. De scharnierpunten van de rem voorzichtig invetten (als deze niet soepel draaien).
 

De Bob

  • #5
Trommel en remblokken reinigen met Remmen Reiniger, is in een spuitbus te koop.
Daarna opruwen.
 
Gerelateerde onderwerpen Antwoorden Datum
3
1

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu