Laminaat op tegels

Florida

  • #1
Ben van plan om delen laminaat op muur te gaan leggen. Muur is bedekt met tegels, hoe kan ik dit het best erop krijgen? Is lijm voldoende denken jullie?

Florida :idea:
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Het is maar helemaal de vraag of dat kan. Laminaat heeft de neiging nogal te (blijven) werken. Bovendien zijn de meeste laminaatsoorten niet erg bestendig tegen vocht, iets wat je in een keuken toch wel veel tegenkomt.

Ik heb altijd geleerd: gebruik het materiaal waarvoor het bedoeld is. Laminaat is bedoeld voor vloeren (en meestal niet geschikt voor vloeren in vochtige ruimtes) en niet voor wanden. Mogelijk is in principe alles, maar je komt jezelf tegen als het fout gaat.

Waarom zoek je niet een mooie tegel uit en lijmt die over de bestaande laag?

Want tegels over tegels plakken is (in verhouding) een peuleschil, maar naderhand tegels lijmen op een ondergrond waar je met bijv. montagekit aan de gang bent geweest kan een heel probleem opleveren.

Tegels zijn nu eenmaal het meest geschikt als wandbedekking in een keuken, want volledig vocht- en stoombestendig. En makkelijk schoon te maken van vet e.d.
 

Florida

  • #3
Ja dat is waar maar op delen kan ik het wel doen. Dus niet boven gootsteen of achter fornuis. Daarnaast is laminaat tegenwoordig best wel vochtbestendig en is erg makkelijk schoon te maken. Even met de swiffer op de vloer en muren klaar haha.

Wat bedoel je trouwens met heeft de neiging te blijven werken?

Ja ben het met je eens, maar dit ziet er echt wel vet uit dus wil het toch graag doen. Maar houtlijm voor tegels ? Bestaat dat denk je?

Bedankt voor je reactie trouwens. :D

Florian
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Houtlijm voor tegels bestaat niet. Tegels lijm je met tegellijm. Ook wel kit genoemd. Kun je poedervormig of als pasta kopen. Ik geef zelf voorkeur aan poeder.

Laminaat blijft werken: bij het leggen van laminaat op de vloer, waarbij het dus los ligt (geklikt, maar dat is in feite los: los van de ondergrond, niet daaraan vastgelijmd), moet je altijd flinke kieren aan de randen houden. Omdat het laminaat krinpt en uitzet bij verschillende temperaturen.

Maak je de ruimte te klein, dan gaat het laminaat bol staan als het uitzet.

Wanneer je het laminaat op de wand lijmt, dan zul je een soorgelijk effect blijven hebben: het laminaat krimpt en zet uit (met name in de lengte). Je kunt erop wachten dat dat problemen oplevert.

Als je dan persé wat anders op de wand wilt hebben, dan zou je kunnen denken aan een of ander wandsysteem (met panelen). Dat wordt meestal dmv. speciale klemmen bevestigd en de panelen kunnen hun speling daardoor kwijt.

Let er wel op dat je geen PVC panelen neemt: levensgevaarlijk in geval van brand!

Ik heb zelf geen ervaring met dergelijke panelen, het is maar een idee.

Maar misschien hebben andere leden hier een heel ander idee daarover!
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #5
En trouwens, dat vochtbestendig van laminaat: even met de swiffer... Ja leuk als het om een minieme hoeveelheid vocht in een huiskamer gaat. Maar heb je wel eens gezien wat er gebeurt met (normaal) laminaat als er een flinke plas overheen gaat. Bijv. omdat de kat zo vriendelijk waa een vaas om te stoten?

Dan zwelt het op en er blijft niets van over, zeker niet als het de tijd krijgt lekker in te trekken. En omdat laminaat geklikt zit kun je niet eventjes één deel vervangen, het geheel moet eruit!
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Ik zou dan liever pvc stroken gebruiken, die zijn er met lijm en met een click-systeem.
Die zijn in elk geval watervast en ze werken niet of nauwelijks.
 

Bram_

  • #7
Ik weet niet wat voor uitstraling je zoekt maar is ceramisch parket niet een veel betere oplossing dan laminaat?
 

Petersch1

  • #8
Kan dus wel : we hebben dit al ruim 10 jaar tegen de muur en loopt ook achter de kookplaat. op de vloer ook gewoon op betonvloer. mijn echtgenote is niet zuinig met water als ze er met de platte boender overheen gaat. Wel duurdere kwaliteit en kan ook tegen een stootje : fles of pot laten vallen : geen schade aan laminaat. Dus advies vragen aan een goede laminaat leverancier.
 

Petersch1

  • #9


achter de kookplaat...
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu