Verzonken schroeven verwijderen uit OSB plaat

Ivola

  • #1
In mijn huis zijn in het verleden OSB platen op de houten vloer geschroefd en daarop is vloerbedekking gelijmd. Ik heb de vloerbedekking verwijderd en wil nu de OSB platen verwijderen, maar kan de koppen van de schroeven waarmee de OS platen vastgeschroefd zitten niet zien, omdat ze een paar mm in de OSB plaat geschroefd zijn en daarover nog lijmresten van de vloerbedekking zitten. Hoe kan ik de schroefkoppen lokaliseren zodat ik de OSB platen kan verwijderen zonder alles te moeten uitbreken?
 

Marsepein

  • #2
Magneetje, of leidingzoeker misschien?
 

Ivola

  • #3
Heb al geprobeerd met een metaaldetector, maar deze reageert op elke spijker en schroef die in de vloer zit en niet alleen op de schroeven waarmee de OSB plaat vastzit. Bestaat er misschien een metaaldetector die maximaal tot 1 cm diep meet?
 

Tiho

  • #4
Kun je niet de lijm beter verwijderen, dan blijf je ter plaatste van de schroeven alleen de rondjes zien van het schroefgat.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #5
Als je eenmaal de regelmaat doorhebt van de schroeven, hoef je niet méér lijm weg te halen dan nodig :)
 

Ivola

  • #6
Het verwijderen van de lijm helpt helaas niet want ook zonder lijm zijn de schroeven niet te zien. Bovendien zijn de schroeven helaas nogal in het wilde weg geplaatst, dus geen regelmaat die helpt!
 

Confidence

  • #7
Plaat kapot zagen/maken en vervolgens plaat verwijderen en je komt van zelf de schroeven tegen
 

Boertje125

Vaste Beantwoorder
  • #8
Waarom moet die plaat er af ?
de kans is groot dat de houten vloerdelen daar onder niet al te best meer zijn.

Kan je niet volstaan met gladschuren van de lijmresten ?
 

Ivola

  • #9
We willen de houten vloerdelen als vloer gaan gebruiken i.p.v. spaanplaat + vloerbedekking. Ik ga eens proberen met het zagen van de platen!
 

Tiho

  • #10
Boertje125 schreef:
de kans is groot dat de houten vloerdelen daar onder niet al te best meer zijn.
Heb je de planken al gezien? Wat voor vloerbedekking?
 

Ivola

  • #11
We hebben een klein deel van de OSB paat weggebroken met een koevoet. Er zitten oude vloerdelen onder die nog goed te gebruiken zijn. De vorige eigenaar had op deze vloerdelen de OSB plaat geschroefd als onderlaag voor vaste vloerbedekking die er op gelijmd zat.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu