Verzakte garagevloer ophogen - materiaal en draagkracht

Grondig

  • #1
Beste mensen,

De bestaande posts op dit forum mbt dit onderwerp hebben mij al veel nuttige informatie opgeleverd, maar ik zit nog met enkele vragen.

In mijn situatie is één helft van de (cement/beton)vloer van mijn dubbele garage naar achteren toe gelijkmatig verzakt. De oorzaak hiervan is onbekend en in de laatste 2 jaar is er niets zichtbaar veranderd dus ik vermoed dat het proces zich over vele jaren heeft voltrokken. Hoogteverschil wat gecorrigeerd moet worden is 3cm bij inrit tot ca. 12cm achterin. Nu kan dit met zand-cement worden opgehoogd maar ik vraag mij hierbij enkele dingen af:

1.
Hoe weet ik of de bestaande vloer het extra gewicht van de 12cm cementvloer kan dragen? Loop ik niet de kans juist extra verzakking te creëren door er zoveel extra gewicht op te leggen? Ik wil dit natuurlijk niet pas na afloop vaststellen!

Hoe zou ik dit kunnen testen? Ik weet niet hoe dik de bestaande vloer is en wat er onder ligt. Ik vermoed dat de vloer op zand lig itt de muren (die zijn niet verzakt).

2.
Zijn er andere/betere materialen/methoden om een vloer mee op te hogen? Is schuimbeton bijvoorbeel lichter dan zandcement en heeft dit voldoende draagkracht (om een auto op te kunnen rijden)?

Bedankt voor jullie tips en inzichten!
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Extra gewicht is bijna altijd extra zakking. Je zal dus eerst de oorzaak van de verzakking moeten weten. Wat voor grondsoort? Ik heel de garage verzakt of alleen de vloer? Hoe is de garage gefundeerd?
 

Grondig

  • #3
De muren staan op een fundering en aan de muren is geen enkele verzakking te zien.
Ik weet niet wat er onder de bestaande vloer ligt.

Het is wel opmerkelijk dat de vloer heel gelijkmatig verzakt is, geen scheuren of iets dergelijks.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Tja, je zal toch meer informatie moeten verzamelen. Als er geen tekening van de schuur te vinden is (via vorige eigenaar, aannemer, of gemeente), kan je ook graven. In de buurt is vast iemand te vinden hoe het met de grondsoort zit en gebruikelijke funderingsmethodes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu