Verzakken van riolering

Bennielui

  • #1
Hoi allen,

inmiddels heb ik het gehele rioleringsysteem vervangen voor PVC. Binnen heb ik de hoofdbuis opgehangen aan de vloerbalken. Nu is mijn vraag, wat ik als beste ondergrond kan gebruiken voor het gedeelte buiten? Dit om verzakken te voorkomen. Of moet ik hem gewoonweg weer ingraven?

MVG

Ben
 

Fiesiekus

  • #2
Wat is de ondergrond (zand, klei, veen)? Heeft er eerst een gresbuis gelegen?
 

Bennielui

  • #3
Er ligt nu alleen zand onder. En er lag idd eerst gresbuis.


Maar ik heb nog wat steenpuin over. Laat ik dit er om de 1,5 meter onder leggen en wat beton bij storten. Dan is er weer minder kans op wegzakken.

Iemand anders nog andere ideeën??
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #4
Ik zou er geen puin onder leggen maar een goed aangestampt zandbed.
Eventueel wat portland door het zandbed mengen voor een stabiele laag.
Puin kan bij een geringe verzakking ook schade aan de buis aanbrengen.
 

Cyruse

Vaste Beantwoorder
  • #5
Wat je ook doet, ik zou het in ieder geval buiten verlijmen. Ik heb meerdere malen meegemaakt dat schuifmanchetten door verzakking/inklinken waren losgeschoten.
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #6
Ik zou buiten juist wel schuifmanchetten gebruiken.
Profi bedrijven doen dat trouwens ook.
Wat zou er met de verlijmde verbindingen gebeuren als de boel verzakt?
Het voordeel van die schuifmanchetten is dat je de boel weer los kan halen.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #7
Wanneer de gresbuizen er mooi strak in liggen kunt u die als boden voor de pvc buis gebruiken, het bovenste stuk van de gresbuis eraf tikken en de onderste helft laten liggen.
Mits de maat pvc buis er in past natuurlijk.

Beton helpt niet tegen verzakken, de betonlaag zakt gewoon mee, nooit puin of grind onder leidingen, van welk soort dan ook, storten.
 

Fiesiekus

  • #8

Bennielui

  • #9
Ik dacht juist dat ik dan een soort fundering effect krijg.

Al het oude gresbuis heb ik al weggehaald, dit was al zover verzakt dat dit als ondergrond toch niet meer zou werken.

Misschien toch dat zandcombinatie proberen dan....?

in ieder geval vriendelijk bedankt voor jullie adviezen :D !!

groeten Ben
 

Fiesiekus

  • #10
Je kunt aannemen dat de grond onder de gresbuis behoorlijk stevig en ingeklonken is (daarom mijn vraag over gresbuis). Als je die grond "ongeroerd" laat en je evt. opvult met zand (aanstampen) tot de goed hoogte, zou ik verder geen funderingen meer eronder aanbrengen.
 

Bennielui

  • #11
Het gresbuis was al helemaal verzakt, dus een goede stevige ondergrond was er niet. En nu al helemaal niet meer met al dat regen.

Ik ga de boel idd flink aanstampen.

Thnx voor alle advies.

David
 

Rene12move

  • #12
Je moet een zettingsstuk plaatsen. Iedere riolateur kan je daar aan helpen.
 

Sewerboy

  • #13
Wat is een zettingsstuk? Google kent het niet. En waarom moet dit geplaatst worden? Volgens mij zijn moffen en t-stukken met manchetverbinding voldoende.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #14
Waarschijnlijk wordt dit bedoeld :wink:
 

Rene12move

  • #15
Sorry, het wordt ook wel polderstuk genoemd. Een polderstuk is inderdaad vergelijkbaar met een expansiestuk, aangesloten met twee 90 graden bochten. Polderstuk is wel met google te vinden. Zie voor een origineel polder expansiestuk.

Het principe:
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu