Verwijderen verflagen

Chan74

  • #1
Vraag: hoe kan ik het beste oude verflagen verwijderen van oude handgrepen voor ramen.
Er moet toch een chemisch goedje zijn waarmee ik het kan losweken?
Met afbijtmiddel, moet je het alsnog afschrappen en dan beschadig ik de handgreep.

Wie kan mij hiermee helpen?
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #2
Je kan het proberen met afbijtmiddel, en daarna afwassen, zonder te schrapen.

Meerdere malen herhalen kan in principe hetzelfde resultaat opleveren als afschrapen. Wikkel er een plastic rond en laat de afbijt een tijdje zitten, dan afwassen met water.

Nareinigen met thinner of white-spirit.
Bescherm je degelijk!
 

Dingena

  • #3
Nareinigen met white spirit=terpentine is geen goed idee!
Hierdoor maak je de ondergrond vet, nareinigen met thinner of wasbenzine is prima!
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
Dingena, :P
White-Spirit is niet hetzelfde als terpentine, en is ook minder vettig.
Maar thinner of WB is inderdaad nog beter. Als het niet overschilderd dient te worden zie ik daar geen probleem in met WS.

Moeilijke mensen die vlamingen hé?!
 

Dingena

  • #5
Nou k weet niet wie je dat ingefluisterd heeft maar die heeft dan niet goed opgelet op school. En dan ga ik ervan uit dat de lessen chemie in nederland hetzelfde zijn als in belgie.

Woordenboek chemie:

terpentine (64742-82-1)
engelse vertaling: hydrodesulfurized heavy naphtha, white spirit


Je mag het boek wel eens lenen als je wil? :wink:
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Haha, ik vraag me nu af of ik wel ooit naar school geweest ben :o

Kijk, ik heb hier twee verschillende verpakkingen staan in mijn atelier : Eén met terpentijn, éen met WS. Beiden zijn echt verschillend qua samenstelling , ook qua geur en kleur. Ze worden blijkbaar nogal eens met elkaar verward, maaar zijn echt niet hetzelfde.

Voor zover ik me kan herinneren is WS het allerlaatste , goedkoopste en gemeenste overblijfsel van het aardoliedistillaat, terpentijn moet daar enkele stappen bovenliggen! Terp is trouwens ook 2 à 3 maal duurder dan WS.

WS is veel vluchtiger dan terpentijn. Als je bvb een glacis aanmaakt met WS of terp dan zullen de droogtijden en glansgraden compleet verschillend zijn.
WS is ook veel minder vettig dan terpentijn. Terpentijn lost boenwas op, WS veel minder goed. En zo kan ik nog een uurtje doorrammen.

Ik denk zelfs dat jullie in NL het woord White Spirit niet of nauwelijks gebruiken?
 

EdP

  • #7
Verwarring: terpentijn is geen terpentine, dus ook geen white spirit.
Ze zouden een van beide moeten hernoemen, dit is behoorlijk verwarrend :wink:
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #8
Ook juist Edp, geen van de drie zijn gelijk, hoewel wij in dit kikkerland zowel het aardoliedistillaat (jullie noemen het terpentine??) als de echte natuurlijke terpentijn jammer genoeg "terpentijn" tout court noemen.
Enfin, in ieder geval, white-spirit is geen terpentijn noch terpentine :mrgreen:

Anderen spreken ook nog over terpentijnolie, om de verwarring compleet te maken.

Tien voor taal? Nee, ik ben gebuisd!
 

Dingena

  • #9
Om de verwarring dan helemaal compleet te maken hebben wij hier (NL) op de bussen terpetine ook de benaming white spirit staan.
Terpentijn hebben we ook echter dit is inderdaad de natuurlijke (aardolie)versie. Terpetine is de synthetische versie en hier hetzelfde als white spirit.

In alle NL info wordt beschreven:"white spirit; kunstterpentijn; terpentine". Het zal dus net over de grens net even anders zijn. Rare lui he die nederlanders? :wink:
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #10
Asjemenou... :lol:

Dus met z'n allen "Tien voor Taal " aanschrijven om hen die vraag te laten stellen, zou wel hilarisch kunnen worden qua antwoorden!

Trouwens lieve Dingena, ben ik nu compleet gek geworden of wordt terpentijn niet eerder gewonnen uit dennenhars en niet uit aardolie (waaruit dan wel de synthetische versie gemaakt wordt!)

Ruikt jullie Nederlandse terpentine dan niet naar dennenhars?
 

Dingena

  • #11
De terpetijn die wij verkopen (zelden nog maar ivm de prijs) wordt uit aardolie gewonnen. Terpetine is een synthetische versie en vele malen goedkoper, zo'n 6x.. Neen de terpetine hier ruikt niet naar dennehars, was het maar waar :wink:

Ik heb wel een verfverdunner staan die naar dennehars ruikt, echter die heet verfverdunner en heeft niets te maken met de benamingen waar wij nu mee worstelen.
Pff zo dichtbij en zoveel verschil...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu