Verwijderen dragende muur stenen schuur tbv veranda

Coach

  • #1
Gm,

Wij hebben een stenen schuur waarvan we 2 muren willen uitbreken om zo een veranda te creëren.

De afmetingen van mijn deel van de schuur zijn (ca) 3,5m x 1,7m. Het is een gedeelde schuur (en dus dak) met de buurman. Totale (dak)oppervlakte is dus 3,5m x 3,4m.

Er lopen dwarsbalken om de 40cm van zo'n 3,4 meter die rusten op de buitenmuren en de tussenmuur.

Er moet dus een nieuwe draagbalk komen voor de lange en korte zijde. En een staander in de hoek waar beiden op rusten.

Ik heb middels Google een zoektocht gedaan, maar kan niet bepalen hoe ik het gewicht van het dak kan berekenen. Het is een dak van hout, geen grind erop, dakranden zo'n 5cm hoog.

Hoe kan ik dit het beste (laten) berekenen? En zouden houten draagbalken voldoende zijn of moet ik richting staal?

Verder nog aandachtspunten bij het breken van de muren?
 

Blomm

  • #2
Wil je zeker zijn dan ga je naar staal dit is sterker een houten balk moet gelijk weer een stuk grover zijn.Denk dat het gewicht nog wel mee zou vallen .
Maar je moet ook rekening houden met een dik pak sneeuw in de winter plus de belasting op de muren deze zijn meestal enkel steens.
Beste is dus om het te laten berekenen.
Dus goed laten berekenen en anders zou ik 3 staanders pakken ook waar de balk op de muur rust en dan mooie H balken gebruiken zo groot mogelijk dat het nog fatsoenlijk is en deze netjes bekleden .
Je wilt niet dat het fout gaat anders heeft de buurman ook schade.

Gr martin
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu