Verwarmingsketel springt steeds aan en uit

Chrissie123

  • #1
Hallo,

De verwarmingsketel, een radson, springt constant aan en uit. Hij brandt een halve minuut, soms korter, en gaat dan uit. 10/15 seconden later springt hij weer aan. Hij is pas 2 jaar oud en enkele weken geleden schoongemaakt.
iemand enig idee waar dit aan ligt? Te weinig water misschien of iets anders??

Groeten Chrissie
 

Chrissie123

  • #2
Werkt op thermostaat(danfoss TP75), deuren zijn dicht.
 

Wim Lenderink

  • #3
Gaat de ketel niet op storing?
Welke Radson ketel is dit?
Hoe hoog staat de ketelthermostaat?
 

Chrissie123

  • #4
Het is een Radson EHR-E 240. Het is geen ketel die storingscodes doorgeeft. Hij brandt ook gewoon, het huis is warm. Hij staat op 80 graden. Gisteren had ik hem op 90 gezet maat dit maakt geen verschil.
 

Michiel_H

  • #5
Zet 'm eens op 70 graden dan, lijkt er op of de ketel aan het pendelen is.
Wat geeft de kamerthermostaat aan? En zitten er thermostaatknoppen op de radiatoren?
 

Chrissie123

  • #6
Ik zal zo de ketel op 70 zetten. De kamerthermostaat staat op 19,5.
Er zitten inderdaad op een stuk of 6 radiatoren thermostaatknoppen.
 

Michiel_H

  • #7
De ingestelde temperatuur is dus 19,5? En welke temperatuur wordt er gehaald? Als dat onder de 19,5 blijft dan wil de ketel bij blijven stoken, maar als dat niet lukt omdat alle thermostaatknoppen zijn afgesloten dan gaat de ketel pendelen.
Op welke standen staan de thermostaatknoppen? Draai er eens 1 helemaal open.
 

Wim Lenderink

  • #8
In de ruimte waar de kamerthermostaat zich bevindt, moet u minstens 2 radiatoren volledig open zetten( eigenlijk de knoppen er af halen.
Als de radiatorkranen dichtlopen en de k.t. vraagt, kan de ketel zijn warmte niet kwijt en gaat pendelen.
Dus knoppen eraf!!!!
 

Chrissie123

  • #9
Hallo,

In de ruimte waar de kamerthermostaat zich bevindt zijn 3 radiatoren. Een met een gewone knop (staat altijd vol open) 2 met thermostaatknoppen. Een staat op 5 (dus volgens mij ook vol open) en een staat op 3,5. Aan deze laatste werd de afgelopen week wel veel gedraaid want hij laat een heel vervelende fluittoon horen die verdwijnt wanneer je de knop een beetje versteld.
De beoogde temperatuur wordt wel gehaald want de kamerthermostaat slaat dan af.

Het laatste uur doet de ketel weer normaal, ik heb nog niets aan het ding versteld. Als ik het goed begrijp heeft het dus in elk geval niets met te weinig druk/water te maken?

Wat bedoeld u trouwens met de knoppen "dichtlopen"? Ik ben niet zo'n cv expert :oops:
 

Wim Lenderink

  • #10
Een thermostaatknop is een voeler.Als de temperatuur rondom de knop lager is, dan de ingestelde , dan beweegt het binnenwerk.
Dit binnenwerk drukt op het pennetje van het ventiel( is de eigenlijke kraan). Als dan de ruimtetemp. rondom de thermostaatknop stijgt, verandert het binnenwerk en drukt het pennetje in ( dit noem ik dichtlopen) zodat er geen cv water meer door de radiator loopt of in ieder geval "minder". De thermostaatknop is steeds in beweging.

Gesnopen?
 

Chrissie123

  • #11
Gesnopen :mrgreen: Dank U.
 

Chrissie123

  • #12
Even een update: de radiatoren staan open, de ketel staat op 70, het water is bijgevuld.
Hij doet het nog steeds, dat aan-en uitspringen.
Vooral 's ochtends heb ik het idee maar misschien lijkt dat maar zo omdat ik dan op een plaats zit waar ik hem steeds hoor.
De radiatoren met thermostaatknop staan beide onder grote ramen (enkel glas) die op het moment nogal wat kou uitstralen dus ik kan me niet zo goed voorstellen dat deze "dichtlopen".

:cry:
 

Chrissie123

  • #13
Ik zie nu net dat de kamerthermostaat aangeeft dat de ketel brandt terwijl hij uit is??

heb het even in de gaten gehouden: de ketel springt aan en uit, het symbooltje dat de ketel brandt blijft op de kamerthermostaat staan. Normaal verdwijnt dit als de ketel niet brandt. Is de kamerthermostaat stuk? :?

5 minuten later: brandersymbool nu weer weg.
 

Wim Lenderink

  • #14
De kamerthermostaat geeft alleen aan dat er warmtevraag is.
Als de ketel uitgaat op zijn eigen ketelthermostaat, zal het vlamsignaal op de kamerthermostaat aanwezig blijven.
Dit betekent, dat de ketel z'n warmte niet kwijt kan, terwijl de kamer nog niet op temperatuur is.
Toch een kwestie van te weinig doorstroming door de ketel. Vervuiling in het toestel, radiatorknoppen vervuild.
Worden de radiatoren wel genoeg warm?
 

Chrissie123

  • #15
De radiatoren worden (nu) wel warm. Afgelopen weekend niet maar dit lag waarschijnlijk aan een te lage druk. Nadat we water hadden bijgevuld werden ze weer warm.
De ketel is 3 weken geleden schoongemaakt.

Wat kunnen we nog doen? Is het slecht voor de ketel?
ik heb eigenlijk ook de indruk dat het probleem zich alleen 's ochtends voordoet wat eigenlijk wel erg vreemd is. :?
 

Wim Lenderink

  • #16
Nee , dit is niet vreemd, omdat 's morgens de temperatuur van laag naar hoog moet. Er staan een paar radiatoren open. De capaciteit hiervan is lager dan de capaciteit van de ketel.
Staat de ketelthermostaat wel op 80 a 90 graden?
Hebben ze die niet verlaagd, want dan heb je hetzelfde probleem.
En tenslotte: Het veelvuldig aan-en uitschakelen, kost misschien wat extra gas, maar kan geen kwaad.
 

Chrissie123

  • #17
Bedankt voor alle antwoorden. Het ding lijkt ook wel weer normaal te branden. Misschien omdat het niet meer zo koud is?
Zolang het geen kwaad kan voor de ketel kan ik er wel mee leven.

Thanx again :D
 

Xr8

  • #18
Ken deze ketel niet zo goed maar bij de oude ERE moest de druk beslist boven 1,0 bar blijven. Er zit nl een maximaal en lagedruk beveiliging in, wellicht is dat bij deze ook zo.

Het lijkt op pendelen, voel bij de ketel eens aan de aanvoer en retour leiding als deze even warm of bijna even warm zijn dan is er weinig afgifte, en zal de ketel dit gaan doen.

Ook in de ketel zit een ontluchter bij de oude types, misschien een luchtbel in de ketel?

Succes.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu