Verwarming ontluchten - een paar vraagjes

Starter112

  • #1
Beste forumleden,

sinds kort ben ik een trotse eigenaar van een klein apartement waarvoor ik erg lang heb moeten sparen. Nu lijkt mijn verwarming niet helemaal goed te werken gezien de bovenkant echt goed warm wordt, maar de onderkant niet.

Nu heb ik mij laten vertellen dat ik mijn verwarming zelf kan ontluchten en zelf ook bij kan vullen. Gezien ik nog onervaren hierin ben, heb ik een paar vraagjes met betrekking tot mijn verwarmingsinstallatie en ik hoop dat jullie mij iets wijzer kunnen laten worden.

Ik open de kast voor mijn CV ketel en dan zie ik het volgend plaatje.



Mijn vraag is:
- Is die kraan (met de blauwe slang) voor het vullen van mijn verwarming? Want ik heb op wat videos gekeken en daar zag ik dat mensen een buis via een kraan naar een ander gat stoppen om zo het aantal bars te verhogen van de verwarming.
- Is het, het beste als deze kraan dan gewoon uit staat (dus gesloten)?

Mijn verwarming heb ik uitgezet voor het ontluchten straks en nu staat er 1.3 bar op mijn CV ketel, moet ik mij dan hierom druk gaan maken? Of is het normaal dat als de CV ketel aan staat dat het dan 1.8 bar is en dan als het uit staat dat het dan 1.3 bar is.



Dit is mijn CV ketel en een afbeelding van het schermpje.

Dank jullie wel voor jullie reactie!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #2
Vulslang mag niet gekoppeld blijven na vullen.


Een kleine drukschommeling tussen aan en uit is normaal.
 

DSR9500

  • #3
Gefeliciteerd met je nieuwe huis.

Bedoel je dat je radiator aan de bovenkant 15 graden warmer is dan aan de onderkant ?
Dat is juist prima ! Warmte komt boven binnen, verdeelt zich over de gehele breedte en het water wordt naar beneden gedrukt. Onderweg wordt de temperatuur afgegeven en onderaan is het dus kouder.

Als je het s'winters niet warm genoeg krijgt kan het zijn dat de max-stooktemperatuur hoger ingesteld moet worden.
Maar met deze hoge buitentemperaturen is daar mi nog geen sprake van.

Mbt bijvullen.... slang altijd eerst geheel vullen met water,voordat je hem geheel vastdraait.
Anders blaas je al die lucht ook in de CV-installatie :x

Mbt drukverschil... tik eens op je expansievat. Kan zijn dat ie minder wordt. Je moet een duidelijk toonhoogteverschil horen.
En draai niet aan het ventiel onderop ! :roll:

Hopelijk is zo eea verduidelijkt.
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Wel grappig, elke monteur roept dat je een vat niet kan controleren door erop te tikken.
 

Starter112

  • #5
Beste allen,

Dank jullie wel voor jullie reacties! Allereerst denk ik dat ik mijn situatie nog beter kan verduidelijk, het is inderdaad zo dat de bovenkant van de radiator warmer is dan het eronder, maar de temperatuur hiervan is bij lange na niet (bovenkant) zo warm als die van andere radiatoren in mijn huis. Dat is heel vreemd en de onderkant voelt gewoon koud aan.

Vandaag heb ik een beetje zitten experimenteren en heb ik de oude huiseigenaar gebeld voor deze kwestie, maar om de situatie verder uit te leggen, kan ik beter een schematische weergave geven van mijn huis.



Hieronder zie je een afbeelding van de twee betreffende kamers. In Kamer B zit de radiator die het niet doet en in kamer A zit een andere radiator.

Hieronder een foto van de radiator die het slecht doet en die in Kamer B zit. Deze heeft twee buizen.



De buizen gaan als volgt in Kamer B in de muren:



In Kamer A, zit dan de volgende constructie:



Dit is op dit moment mijn situatie. Van de oude eigenaar heb ik vernomen dat zij de verwarming in Kamer B nauwelijks gebruikten voor 12 jaar.

Nu heb ik het volgende gedaan vandaag:

a) ik heb geprobeerd te ontluchten, dit ging goed en er kwam water uit het bovenste ontluchtingsventiel (bij de radiator met problemen). Echter, de onderkant werd niet warm, dus ik probeerde de "lekventiel" dat eronder zit open te draaien om te kijken of daar water uit kwam. Hier kwam geen water uit en toen heb ik vervolgens het net zo lang open laten staan tot er water uit kwam.

Hierdoor zakte de druk en deze heb ik dan ook netjes bijgevuld tot 1.9 bar. So far, so good zou je denken. Helaas werkte het slechts tijdelijk dat de radiator warm werd. Deze werd vervolgens ook weer koud (redelijk snel), terwijl de verwarming in Kamer A, best wel lang warm blijft.

b) ik heb de radiator in kamer A uitgezet en toen leek de radiator in kamer B ook niet te doen.

Mijn vragen:

1. Is radiator A en B in serie aangesloten? Weet iemand dit op basis van de buizen die ik heb laten zien?

2. Wat kan ik nog meer doen om te zorgen dat radiator in Kamer B warm wordt? Moet ik het schoon laten maken? Of moet ik het verder ontluchten?

3. Ik heb ook de "lekventiel" als een kraan gebruikt door het water op te vangen, hierdoor daalde de druk in mijn CV systeem, maar de verwarming leek wel verder op te warmen (dus een grotere oppervlakte werd warm). Uiteraard wel weer netjes het systeem op 1.9 bar gezet (door het bij te vullen). (ongeveer 250 ml eruit laten lopen)

Wat zou het probleem nog meer kunnen zijn?

Alvast bedankt voor alle reacties!
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #6
Thermostaatkop verwijderen en kijken of de stift eronder ingedrukt kan worden en dat deze vanzelf er weer uit komt.(niet aan gaan trekken!)
Waarschijnlijk zit die NL vast na zoveel jaar dichtstasn.
 

Starter112

  • #7
Dit is best wel briljant, ik heb dus de draaiknop verwijderd en nu lijkt mijn verwarming het te doen?

Als de stift eruit springt betekent het dan dat de verwarming gewoon aan staat?

Als de stift erin zit betekent het dan dat de verwarming uit staat?
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #8
Stift erin is toevoer dicht,stift eruit is open.

Met de knop kan je normaal instellen bij welke ruimtetemperatuur deze de stift indrukt en dus de radiator sluit.
 

Starter112

  • #9
Perfect, dank je wel! Het probleem lag hem aan dat de radiatorknop nogal lang op uit stond, daardoor was werkte de veer minder goed en daarom stond de radiator ondanks op stand 5, gewoon uit!

Toen ik de knop verwijderde, werkte de radiator gewoon perfect.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu