Verwarming gedeeltelijk uitschakelen

Dick38

  • #1
Wij hebben op de begane grond een slaapkamer en badkamer aan ons huis laten aanbouwen. We slapen nu beneden en de beide bovenverdiepingen worden nog zelden gebruikt, maar de cv-leidingen naar boven worden warm tot de (afgesloten) radiatoren. Ik zou nu de cv-leidingen naar boven met kranen willen afsluiten op de benedenverdieping of misschien de aan- en afvoeren beneden willen koppelen, maar wel zo dat de leidingen met een kraan geopend kunnen worden als er logees zijn. Kan dit en zo ja, heeft dit ook zin?
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat ga je dan doen als het vriest?
 

Dick38

  • #3
Als het echt nodig is ook die kranen openen...
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #4
Naar mijn idee bespaar je met afsluiten van de de leidingen maar heel weinig energie. De buizen voelen wel warm aan maar staan niet veel energie af aan de omgeving.

Maar een en ander hangt natuurlijk sterk af van de situatie, hoe lang de leidingen zijn, van wat voor materiaal, zitten ze in de muur of ertegenaan. En vooral: hoe goed de afsluiters op de radiatoren werken. Want als die echt goed werken zouden de leidingen nauwelijks warm mogen worden.

Ik denk daarom dat de radiatoren niet helemaal dicht zitten, maar dat ze bijv. radiatorthermostaten hebben die op vorstbeschermingsstand staan.

Vergeet niet, dat je door helemaal niet meer te verwarmen, veroorzaakt dat vocht uit de lucht veel sneller neerslaat tegen de koude muren en het een natte boel kan gaan worden. Zelfs de beste isolatie helpt niet als er helemaal niet verwarmd wordt. Dat vraagt dan weer om schimmels en lelijke plekken op de muren (waardevermindering).

Maar het kan, je zou kogelkranen kunnen toepassen om de buizen af te sluiten.

Ik zou het zelf niet doen, ook al zou ik de mogelijkheid ertoe zou hebben.
 

Dick38

  • #5
Hartelijk dank voor deze uitgebreide reactie. De radiatoren hebben weliswaar geen thermostatische kranen en sluiten wel goed af, maar ik ben er nu van overtuigd dat ik het beter kan laten voor wat het is!
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu