Verven van kunststof deuren

Rood103

  • #1
Hallo allemaal,

Ons nieuwe huis krijgt langzaam de vormen en kleuren die we graag wilden hebben, maar....

Ik zit nu nog met de (lelijke) grijze, kunststof deuren. Het merk is Bruinzeel en ze zitten in het huis vanuit de jaren 70...

Kan ik deze deuren verven? Moet ik eerst schuren of alleen afnemen met ammonia? Of een soort primer gebruiken... en zo ja welke?

Een beetje hulp is hier gewenst!

Peter
 

Dingena

  • #2
Deze deuren zijn prima te verven.
Eerst goed ontvetten met sint marc;
Schoon water nawassen;
Schuren (vraag hiernaar bij de speciaalzaak);
Primer voor kunststof opzetten (1 laag);
En aflakken. (2 lagen).

Maar voor de juiste verf en primer en schuurpads: vraag hiernaar bij de verfspeciaalzaak.

Succes!
 

Essebes

  • #3
We hebben onze eveneens erg lelijke deuren laatst ook geverfd. Hoe wij het hebben aangepakt:
  • Schoonmaken met warm water en ammonia (met een spons met een ruwe zijde);
  • Schuren;
  • De deuren nogmaals ontvetten met ammonia en warm water
  • Kunststofprimer aanbrengen (twee lagen), tussen de twee lagen door licht opschuren en schoonmaken met warm water en ammonia)
  • De laklagen aanbrengen met een roller (kies wel de juiste roller: die voor verf op waterbasis en op terpentinebasis zijn verschillend) of kwast.
Wij hebben de laklaag in twee lagen gedaan.

Hierbij moet ik wel opmerken dat onze deuren beschadigd waren, en sterk vergeeld waren door nicotine. Ze waren bovendien niet geverfd sinds ze (twintig jaar geleden) waren geplaatst, en van oorsprong wit.
 

Dingena

  • #4
Essebes schreef:
• Kunssttofprimer aanbrengen (twee lagen)
Let op: Er zijn merken waarmee je maar 1 laag op kan zetten, dit omdat je met een 2e laag de 1e laag aantast! Kijk eerst goed op de pot.
 

Essebes

  • #5
Ik heb aangegeven hoe wij de deuren hebben geverfd.
We hebben voor de deuren kunststofprimer van één van de grootste consumenten/commerciële verfmerken in Nederland gebruikt, en het huismerk van een bekende bouwmerk. We hebben overigens wel de overschildertijd op de pot aangehouden tussen de twee lagen, ik denk dat dat niet helemaal duidelijk naar voren kwam. Beiden primers zijn overigens prima.

Daarom ben ik het helemaal eens met de opmerking dat je de opmerkingen op de pot goed moet lezen voor je begint. Ook als je gaat lakken: we hebben lakverven die na zestien uur overschilderbaar is, en ook eentje bij welke dat al na 14 uur mag. Dus, zoals bij veel zaken: altijd eerst goed lezen om ongewenste situaties te voorkomen.
 

Rood103

  • #6
Bedankt voor de tips !!

Eerst "even" verhuizen en dan deur voor deur gaan proberen.

Ik kom er nog op terug... (resultaat bedoel ik)

Peter
 

Torching Vark

  • #7
Dingena schreef:
Primer voor kunststof opzetten (1 laag);
En aflakken. (2 lagen).
Zou je zo'n egaal oppervlak niet beter kunnen spuiten? D'r zijn dacht ik zowel lakken als grondverf in spuitbussen te koop, en verfspuitmachines zijn overal in de aanbieding tegenwoordig (kwaliteit? geen idee!).

Ik heb zelf geen ervaring met het spuiten van grote oppervlakten, Dingenga weet dat ongetwijfeld. Omdat kuntstofdeuren heel glad zijn lijkt me dat het eindresultaat van spuitwerk mooier kan zijn. Dat 'kan' slaat dan op hoe moeilijk het is voor de goedwillende DHZ-er om het ook daadwerkelijk strak te doen, daar heb ik nogmaals geen ervaring mee.
 

Dingena

  • #8
Voor een DHZ is het meestal makkelijker om het te lakken.
Anders is er eerst toch oefening nodig, met de juiste gereedschappen en uitleg is dan lakken makkelijker.
Tevens verven de meesten mensen de deuren als ze erin hangen (tja... niet mijn idee hoor) en dan is verven makkelijker dan spuiten i.v.m. de nevel.
Kunststofdeuren zijn na de grondverf niet glad meer dus prima te rollen.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #9
Ik heb ervaring met spuiten met een spuitbus: leuk voor een klein voorwerp, een (deel van een) fiets, een klein kastje etc. Een deur? Vergeet het, krijg je niet egaal met een spuitbus, daarvoor heb je veel te veel spatten, en dat ding doet het alleen in één houding.

Mijn voorkeur gaat als amateur uit naar een verfrollertje met van die korte haartjes, en als je het een beetje zorgvuldig doet vallen de belletjes (zie een ander topic) best wel mee. Is voor de amateur schilder een van de betere oplossingen.

Een verfspuit is leuk bedacht, maar er komt veel bij kijken. Je moet er de ruimte voor hebben, want de omgeving krijgt ook wat mee, die ruimte moet goed geventileerd zijn, en je moet beschermende maskers dragen (ook ander topic).

En je moet er wel echt mee leren omgaan, en het geduld en de proefstukjes hebben om dat te leren. Het kan maar kost meer tijd om te leren en het risico dat het mislukt is groter. Met een roller kun je een prima resultaat krijgen.

Tenzij je een spiegelende deur wilt hebben, maar dan kun je de deuren beter laten spuiten.
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #10
:mrgreen:
 

Dingena

  • #11
:mrgreen: :lol:
 

Torching Vark

  • #12
Eensgezindheid heren :D
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #13
Torching Vark schreef:
Eensgezindheid heren :D
Kleine correctie:

Kees ♂
Dingena ♀

:mrgreen:
 

Dingena

  • #14
:mrgreen:
 

Torching Vark

  • #15
In spreekwoordelijke zin in dat geval... :)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu