Verven van gelakt / gebeitst eikenhout

Christiaan25

  • #1
Een lijst van een grote spiegel van donker eikenhout wil ik dekkend licht grijs verven. Er zit nu lak / beits op (wat precies weet ik niet).

1. Is ontvetten en schuren genoeg? Er zitten namelijk nogal wat smalle sierrandjes op, die moeilijk helemaal blank te schuren zijn.

2. Kan hier vervolgens acrylverf over of moet het toch alkydverf zijn i.v.m. met de oude lak / beits laag?

3. Kan aflak evt. ook gebruikt worden om te gronden? Dat zou in dit geval denk ik voordeliger zijn (scheelt weer een pot grondverf), de spiegel is wel groot, maar het oppervlak van de lijst natuurlijk niet.
 

Fiesiekus

  • #2
(detail)foto?
 

Christiaan25

  • #3
De foto: Een groot deel van de lijst (maat 80x100 cm) is vlak, maar langs het glas (is er nu uit) zitten drie smalle randjes. De lijst glimt wel wat, maar niet heel erg, het lijkt me lak of beits ...(?)

 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #4
Grote kans dat de kleurlaag is aangebracht met waterbeits. Vervolgens afgewerkt met blanke lak. Dat is tenminste de gebruikelijke werkwijze in de meubelindustrie.
 

Fiesiekus

  • #5
Dat is hetzelfde als vernis?
 

H@ns

  • #6
Vernis is eigenlijk strikt genomen alleen een beschermlaag (afwerklaag), dus zonder enige kleur er in. Maar al ie termen lopen een beetje door elkaar tegenwoordig

@Christiaan, Ik zou de boel ontvetten en schuren en dan aflakken met een verf op oliebasis, dus geen acryl.
Goeie kans namelijk dat er een lak op zit op olie of cellulose basis. Zeker Als het hoogglans is.
 

Mn22

Vaste beantwoorder
  • #7
Vaak is het celluloselak. Je zult overigens wel eerst grondverf toe moeten passen. Kun je ook in kleine potje kopen. Dan vallen de kosten mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu