Verven over Geelband

Vinnie Terranova

  • #1
Ik wil de muren van onze gang stucen met Geelband. Daarna wil ik er overheen schilderen met muurverf. Vraag: moet ik de met Geelband gestucte muur eerst nog voorbehandelen voordat ik ga verven of is dat niet nodig? En zo ja, waarmee moet ik de muren dan voorbehandelen?
 

Vinnie Terranova

  • #2
Niemand een idee? Wordt Geelband in de bouw niet meer gebruikt dat niemand weet in hoeverre dat voorbehandeld moet worden?
 

De Bob

  • #3
Met voorstrijk behandelen tegen het inzuigen.
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #4
Waarom gebruik je geelband als het geschilderd gaat worden?
 

Vinnie Terranova

  • #5
Inmiddels heb ik de stoute schoenen maar aangetrokken en de muren eerst geverfd met latex, aangezien ik toch ook het plafond een beurt moest geven, en ik nog voldoende latex over had. Daarna met muurverf in de juiste kleur een tweede laag op de muren aangebracht.

De reden dat ik Geelband heb gebruikt voor de muren, was dat ik in de kelder nog een grote zak Geelband had staan. En ik wist toen al dat ik uiteindelijk de muren daarna zou gaan verven, maar weet ik veel of je daarvoor Geelband of juist beter iets als Roodband of Goudband of weet ik veel kunt gebruiken? En dan ga je op internet zoeken, en lees je zoveel verschillende en soms zelf ronduit tegenstrijdige verhalen, dat ik daarom Geelband heb gebruikt, omdat ik daar toevallig nog een grote zak van had staan.

En ik heb ook wel het een en ander gelezen over hoe je kunt testen of een muur al dan niet een zuigende werking heeft: je moet dan wat water op de muur spuiten, en als dat 'snel' wegtrekt, heb je een zuigende muur, en moet je voorstrijken. Maar ja, wat is 'snel'...? Dat is ook weer zo'n vage aanduiding waar ik niets mee kan. Vandaar m'n vraag op dit forum.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Als u met een plantensproeier op de muur nevelt en het water trekt direct weg dan is de muur zuigend, als het water niet weg trekt maar druppel(tjes) vormt is de muur niet zuigend.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu