Verven over acryllak

CitroenCX

  • #1
Is het mogelijk door goed ontvetten en schuren een terpentinelak over acrylverf te zetten.

Verven met acryl gaat me niet goed af, met een terpentineverf lukt het me prima. Deze verf vloeit ook veel mooier en is steviger voor mijn gevoel.

Voor de gezondheid hoef ik het niet te laten, die ene keer in de 10 jaar dat ik binnenshuis schilder :lol:
 

renehi

  • #2
Acrylverf moet helemaal verwijderd worden. Bij een schilderszaak hebben ze betere kwasten en rollers die het werken acrylverf aangenamer maken.
 

CitroenCX

  • #3
Ik heb gehoord dat als je eerst kunsttofprimer gebruikt het weer wel gaat.

Mogelijk toch maar acryl gebruiken :cry: , is er een goed vloeiende acryllak tegenwoordig met een redelijke verwerkingstijd.

De laatste keer dat ik met acryl geschilderd heb is bijna 8 a 10 jaar geleden en dat was een drama.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
We hebben het al vaker behandeld: met acryllak dient u vlot te werken. De moderne acryllakken zijn zeer goed te verwerken en geven een uitstekend resultaat. Nogmaals enkele richtlijnen:

- gebruik een voldoende grote kwast voor stijl- en regelwerk en rol met een voldoende grote roller panelen en grotere vlakken.

- zet de verf op, verdeel ze, strijk / rol 1 a 2 x op....en afblijven!

- schuur acryllagen niet met schuurpapier maar gebruik Scotch-Brite.

Om verftechnische redenen, die hier te ver gaan om te behandelen, is het niet mogelijk om een duurzaam resultaat te behalen indien over acryl weer alkyd wordt gezet. Er is wel een product in ontwikkeling, een zg UNI-primer ( geen merknaam ) die als katalysator werkt. Maar daar heeft u nu niets aan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu