Verven met een versleten look

My82

  • #1
Hallo Allemaal,

Heb al op internet gezocht of ik wat tips kon vinden, maar helaas niet zoals ik het bedoel.

Ik wil namelijk een oud buikkastje opknappen. Hij is nu nog donkerbruin geolied, en wil hem uiteindelijk hoofdzakelijk wit hebben.

Maar niet zomaar egaal wit. Ik wil namelijk dat er bij de randjes en bepaalde delen goud naar boven komt. Alsof het witte zeg maar versleten is en eronder goud heeft gezeten wat nu weer een beetje zichtbaar word. (snap je het nog?) Daar moet een speciale techniek voor zijn lijkt me.

Ik moet er zo ie zo nog voor zorgen dat ik hem helemaal kaal krijg. Wat denk ik ook vrij lastig zou zijn. Een vriendin van mij heeft zo'n zelfde kastje gewoon egaal wit geverfd, maar die had de grootste moeite om deze kaal te krijgen. Zelfs met zware afbijt ging het nog niet echt. Heeft iemand tips?

Het beslag op het kastje zit er ook op geslagen met een soort spijkertjes. En ook nog behoorlijk vast! Heeft iemand daar nog tips voor?
Zo een heel verhaal. Maar ik zou het zonde vinden als ik het kastje zou verknallen.

Ik hoop dat iemand hier ervaring mee heeft.
Alvast bedankt.
Groetjes Niki
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Blijkbaar komt het allemaal vrij precies, en van afstand is dat dan moeilijk in te schatten.
 

My82

  • #3


Ik heb even een foto van het internet geplukt van hetzelfde buikkastje zoals ik het heb. Ik hoop dat het gelukt is om deze te plaatsen, en dat het duidelijk is op deze foto.
Groetjes Niki
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #4
De meest eenvoudige manier: zoveel mogelijk afnemen met een verfreiniger of thinner, witte dekkende universele grondlaag erover.

Daarover goudverf zetten, daar waar je het later wil laten doorschijnen wat antiekwas opbrengen en verder het geheel overschilderen met een gebroken witte satin aflak.

Nu eventjes doorschuren waar de was is opgebracht zodat het "goud" er weer doorkomt. Het geheel nog eens boenen met antiekwas ter afwerking.
 

My82

  • #5
Ten eerste super bedankt voor het snelle reageren Mwdecor!

Dus als ik het goed begrijp;
  1. Het kastje "kaal" maken met verfreiniger of tinner.
  2. Witte dekkende universele grondlaag erover. Laten drogen.
  3. Goudverf aanbrengen (op het hele kastje of gedeeltes?) Laten drogen.
  4. Waar ik later het goud wil laten doorkomen behandelen met antiekwas.
  5. Afwerken met een gebroken witte satin aflak. Laten drogen.
  6. De witte aflak een beetje doorschuren op de plaatsen waar ik de antieklak heb opgebracht.
  7. Nogmaals boenen met antiekwas.
Is die gebroken witte satin aflak wel mat? Kan ik dit het beste gewoon met een kwast doen of een kleine roller? Ben wel handig maar het verven van een meubelstuk heb ik nog maar eenmaal gedaan. En qua verfsoorten ben en blijf ik nou eenmaal een vrouw die er niet zo heel veel verstand van heb.
:roll: :oops:

Heb je ook misschien nog wat tips voor mij voor het beslag van het kastje? Of kan ik die gewoon laten zitten?

Alvast super bedankt! Hier ben ik al een heel end mee op weg!
Groetjes Niki
 

Mwdecor

Verfadviseur
  • #6
Je hebt het helemaal correct.
De satijnlak is satijnglanzend, niet mat. Als je mat verkiest bestaat dit ook.
Ik zou het meubelbeslag afhalen, werkt veel prettiger.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu