Verven buitenmuur

Rrommel

  • #1
Ik heb (bijna) een grote verbouwing achter de rug, een onderdeel daarvan is de aanbouw van een stuk huis (dit wordt de keuken) aan de achterkant van huis. De zijmuur van die aanbouw grenst aan de tuin van de buurman; die had geen bezwaar tegen die uitbouw mits hij de muur aan zijn kant mocht schilderen. Dat vind ik prima; sterker: dit ga ik voor hem doen omdat hij door miijn uitbouw (iets) minder licht in de tuin heeft.
Hij wil het liefst de kleur wit. Prima, ik zie het toch niet, maar: de betreffende uitbouw staat pas 4-5 weken ... kan dat nu al geschilderd worden (na een paar droge dagen)?
Of nog wachten tot beter/warmer weer en wacten op het totaal uitgehard zijn van het cement/de voegen (geen idee hoe lang zoiets duurt)?
Wat voor verf? Nog vochtwerend/water-afstotende verf zodat het ook
nog beter voor 'mijn' muur is??

Arjan
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Kalkzandsteen of baksteen?

Ivm de alkaliteit van de voegen zou ik wachten. Bovendien is het prettiger om met een wat aangenamere temperatuur te gaan schilderen.
Gaat u te vroeg schilderen, dan kunnen de alkalische voegen ( te controleren met indicatorpapier ) de muurverf doen verzepen indien u een mindere kwaliteit gaat gebruiken. Let er op dat u een onverzeepbare schrobvaste dispersiemuurverf voor buiten toepast.

Om te sterke zuiging tegen te gaan kunt u de muur eerst voorbehandelen met een hydrofoberingsmiddel. Laat u voorlichten in de verfspeciaalzaak vwb de mogelijkheden.
 

Rrommel

  • #3
Dank voor uw bericht. Het is een rode 'handbakken', vrij grove baksteen
(daar lijkt het op), 'speciaal' ;-) door de aannemer uitgezocht bij een
steenfabriek in Brabant, omdat die steen het meest leek op de stenen
waar het huis origineel mee gebouwd is (in 1953-1955).
Uiteraard is die muur gevoegd.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Dan kunt u het systeem zoals eerder beschreven toepassen.

Succes!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu