Vandaag heb ik zo een E**** kast opgehangen die jij op het oog hebt. Ziet er perfect uit, ook omdat de rest al van hetzelfde merk was, net als bij jou.
Aan de bovenkant is er wel ruimte voor 18 pijpen. 10 vlak langs de muur, en 8 op een paar cm afstand.
5 pijpen onder en de rest boven is geen standaard manier. Zij invoer lijkt wel enigszins voorbereid, maar is toch vrij ongebruikelijk. Op de (uitneembare) zijkant heb ik merkjes zien zitten die er op leken of ze bedoeld waren om uit te breken, en er een mof in te schroeven, maar het gebruik daarvan is voor jou denk ik niet nodig.
Verder heb je gelijk: In die groepenkasten is weinig ruimte, maar als je gewoon draden van boven naar onder wil voeren is er juist ruimte genoeg. Alle automaten staan wel op 1 cm van de achterwand, en daar kun je heel wat achter-door rijgen, maar waarom zou je!?
Ik zou alles invoeren van boven. Als ik zo in je meter kast kijk ben je dan al bijna klaar!
Toen ik mijn huis kocht werden er ook pijpen eerst naar boven gevoerd, en aldaar zaten er flex-pijpen, en werd een gedeelte weer terug naar beneden gevoerd, en aangesloten op vaste vertikale pijpen in de hoek van de meterkast. Heb je je plafondje wel eens uit je meterkast gehaald? Er is een zee van ruimte om bochten te maken! Met flex pijp gaat dat makkelijk, en met een plafonnetje er voor ziet alles er nog steeds perfect uit.
Ik zou verder een doos maken aan de bovenkant van die grijze kabel, en de kabel "verlengen" met zo'n geel witte flex pijp. Dan hoef je in ieder geval geen nieuwe kabel in je kruipruimte te trekken.
Verder heb ik zelf gekozen voor de configuratie typenummer VKS44L-K van H****. Dat is een echte driefasenkast, met 8 groepen plus een kookgroep, 100% stamp vol! Ik heb echter gekozen voor het merk E**** dat jij ook op het oog had. Die hebben een versie die 100% aan die VKS44L-K gelijk is, alleen moet de kookgroep nog nagemonteerd worden.
Het werken met een echte 3 fase aansluiting is voor een kookplaat het veiligste, en meest universele. Alle kookplaten zijn daarvoor geschikt. Met een kookgroep is het vaak gedoe en onduidelijkheid, en vaak sluiten mensen het niet goed aan. Wel is goed balanceren van de belasting van de groepen nodig, en dan kun je met het lage vastrecht tarief en 3x25A goed uit de voeten. Bij "twijfel" kun je altijd nog een wasmachine/droger schakelaar gebruiken om wat "vrije" belastingsruimte te creëren.
Er is trouwens inderdaad weinig ruimte in die groepenkasten, en het is niet te doen om bij die namontage van de krachtgroep split-draden te maken met van die blokjes met twee schroeven. Laat het in een werkplaats doen, dan zit het binnen 5 minuten mooi in elkaar met echte veilige compacte splitssnoertjes. Dat kost echt niets. Voor mij deden ze het gratis, en ik betaalde voor de hele handel 300 euro. Doe dat maar eens na! ;) De gebruikelijke internet prijs is ietsjes over de 400 euro.
De oorspronkelijke hoofdschakelaar heb je dan eigenlijk niet meer nodig omdat er al een in de groepenkast zit, maar ik kan wel begrijpen dat je daar gewoon niet aan wil komen. Het maakt het werken en uitbreiden makkelijker en veiliger.
(Gezien de ruimte die je hebt kun je ook een 3 rail kast overwegen voor een mooiere en ruimere indeling en meer reserve voor de toekomst, maar dat kost wel iets meer, en je moet je oorspronkelijk hoofdschakelaar er uit halen. Wel is er ook een voordeel: Je kunt je krachtgroep links onder zetten, en via een mof aan de zijkant kun je je grijze krachtstroom kabel in een keer aansluiten zonder "tussenkastjes" en zonder een nieuwe kabel te hoeven leggen in de kruipruimte)
Succes
Groeten Rinus