Vervangen oude CV-installatie jaren 30 huis

Boer

  • #1
Heb een jaren 30 huis gekocht en daar zit een gas-CV installatie in uit 1968. Heeft van die dikke ijzeren buizen en radiatoren.

Deze moet worden gemoderniseerd (wil een combiketel zodat ik ook de geisers in de keuken en badkamer kwijt ben).

Moet je dan alle dikke buizen en radiatoren laten vervangen?

Dus alles eruit slopen of kan je een moderne CV-installatie aansluiten op het oude materiaal dat er al zit. De ketel moet naar boven en zit nu beneden.
 

Bloemie

  • #2
In principe niet, maar het is erg belangrijk dat je de installatie even doorspoelt zodat eventueel vuil wegspoelt.

Mocht je nergens lekkage hebben op de installatie staat er je niets in de weg om het te gebruiken.
Je kan namelijk van stalen draadgesneden schroefdraad zo over naar een verloop met knel.

Wat wel erg raadzaam is om bij de ketel in de retour (voordat het de ketel in gaat) een vuilfilter te plaatsen, deze filtert alles boven de 5 micron er uit zodat vuildeeltjes niet in de ketel komen.

Tevens zou ik op het allerhoogste punt een speciale ontluchter plaatsen, dit omdat meestal een hele oude installatie's geen goede ontluchting hebben.
 

MarcoDezicht

  • #3
Voor dat je het doet kijk eerst even of het geen éénpijps installatie is.

Als dat zo is dan is het niet mogelijk om op het oude system de ketel naar boven te verhuizen .
Dan kun je het best de installatie vervangen.
 

Bloemie

  • #4
Zeg marco waarom zou het niet mogelijk zijn als wij al niet anders doen.
 

MarcoDezicht

  • #5
Heb wel eens in een installatie uit deze tijd de ketel vervangen en daar zat een tweeduimer op en boven was hij nog maar 1/2 duim. Als dat daar het geval is dan gaat het niet.
 

Bloemie

  • #6
Dan nog is het mogelijk alleen je zal wat moeten aanpassen, maar de vraag was of het mogelijk was.

Maar jij zegt meteen nee dat kan niet en ik vindt dat je pas nee kan zeggen als je het gezien hebt zoals het nu is.
Ik heb het niet gezien dus hou ik het neutraal zovan het kan in principe wel.

Het is en blijft afwegen of het wel rendabel is op of te aan passen of te vervangen.

Maar dat is de keus van de vrager.
 

Gerrit

  • #7
Een installatie uit die tijd had volgens mij vaak een open expansievat. Ik kan me niet herinneren dat dat ooit goed is gegaan als die oude buizen onder druk kwamen te staan.
 

Boer

  • #8
Het is inderdaad een installatie met een open expansievat
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
Zoals Gerrit schrijft is het een probleem met die oude installaties.
Ik zou u adviseren de oude troep eruit te halen.

Vaak worden de muren dan behoorlijk beschadigd, heel vaak is het mogelijk de nieuwe pijpen door de oude pijpen te laten lopen in de muur, een stukje mantelbuis hoort er dan ook bij in te kunnen, met een haakse slijper kunt u de oude buizen vlak aan de muur afslijpen, afwerken met een rozet, u hoeft dan niet te breken in de muur.

Het handigste is eerst een berekening van de nieuwe installatie te laten maken, dan kunt u beoordelen waar u wel of niet moet breken.

Succes.
 

Mik

  • #10
Bestaande installatie is waarschijnlijk gebaseerd op natuurlijke circulatie, als er ledenradiatoren zitten met de oude kranen zullen deze zeker gaan lekken omdat een open systeem met een lage cv waterdruk werkt.

Bij het vervangen van de ketel zal deze gesloten gemaakt moeten worden.

Leidingen zelf, mits goed gelast zullen niet gaan lekken, let wel op, de installatie zoals die nu is heeft een verschrikkelijke grote water inhoud wat een hoop energie verbruikt.

De huidige systemen hebben veel minder waterinhoud en zijn dus sneller op temp. dan zo'n oud syteem.

Er is een kans aanwezig dat als de cv ketel verplaatst word naar zolder de ketel misschien pomp cappaciteit tekort komt waar door enkele radiatoren niet goed warm worden, dat i.v.m. de grote waterinhoud van de installatie.

Het is van af hier niet te zien hoe groot de installatie is, en bij de ene zal er geen probleem onstaan bij een ander weer wel, laat je eigen goed voor lichten door een installateur, en als er toch aanpassingen gedaan gaan worden doe het dan gelijk goed, aanpassen leidingen, vervangen van de radiatoren, dat scheelt en hoop ergenis en geld in de toekomst.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu