Vervangen luchtverwarming + CV

RichardO

  • #1
Hallo allemaal,

Even een situatieschets vooraf. WIj hebben een vrijstaand huis gekocht waar de aangrenzende garage van is omgebouwd. De garage heeft een verdieping (begane + eerste).

De woning wordt vanaf de eerste verdieping verwarmd door een direct gestookte (gas) luchtverwarming.

Het huis krijg warm water door de CV (gas) die staat opgesteld in de garage. Deze levert tevens warmte door radiatoren in de garage woning.

Nu heb ik dus twee verwarmingen in een huis. Ik wil hier graag vanaf.

Beide apparaten (CV garage + luchtverwarming) lopen technisch op hun einde (leeftijd).

Ik zou graag energie zuiniger gaan investeren. HIerbij loop ik tegen het feit dat de installateurs veelal van één aparat veel weten, maar een totaaloplossing lastig te krijgen valt.

Zo zou ik graag zonnepanelen plaatsen. De garage CV vervangen door een warmtepompboiler. Warm water wordt nu dus geleverd door de boiler. En de stroom gecompenseert door de zonnepanelen.

HIet liefste zou ik indirect gestookt gaan gebruiken voor de luchtverwarming, maar deze kan volgens mij niet aangesloten worden op de boiler.

Verwarming in de kamers van schuur moet ik ook nog beoordelen. Mogleijk elektrisch.

Kan iemand mij de richting opwijzen?

Bedankt :)
 

Jackd

Vaste Beantwoorder
  • #2
Eén HR-ketel kan zowel de nieuwe lucht-warmtewisselaar voeden, de huidige radiatoren en voor warm water zorgen.

Dat spaart een boel geld uit.
Van dat geld kan je eventueel extra zonnepanelen plaatsen.
 

Marcn88

  • #3
Dit icm een kanalenverwarmer als u de luchtverwaeming in stand wilt houden, of als u gaat verbouwen/renoveren voor vloerverwarming gaan dit is ook toekomstbestendiger dan luchtverwarming aangezien dit op hoge temperatuur gestookt moet worden
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu