Vervangen kit tussen glaslatten en raam

Rufus.firefly

  • #1
Beste forumleden,

Ik wil de kit tussen het raam en de glaslatten vervangen. De glaslatten zijn aan de binnenkant. Nu weet ik niet wat voor kit het nu is, als ik mijn vingernagel erin druk dan blijft de afdruk achter (zoals te zien op de foto). Nu las ik dat je de kit kunt uitsnijden, maar omdat het zo zacht is twijfel ik, het lijkt wel alsof je het eruit zou kunnen krabben.

Mijn volgende vraag is welke kit te gebruiken; ik heb gelezen op het forum en het is mij niet helemaal duidelijk. In de bouwmarkt heb ik ook gekeken, maar daar kwam ik regelmatig op de verpakking tegen dat de kit alleen voor enkelglas bestemd is. Het gaat bij mij echter om dubbelglas.

Alvast bedankt voor het advies.

 

Ceesz

  • #2
Krabben of uitsnijden, maakt niet zoveel uit. Een stukje proberen en kijken wat het makkelijkste gaat, zou ik zeggen. Snijden werkt vaak het mooist. Eerst met een los stanleymesje langs het glas, dan met een mesje op een dun latje net zo dik als de kitrand langs de glaslat. Dan kan je mooi strak werken.
Moet je veel doen, ga dan eens kijken bij de glashandel. Het zou mij niet verbazen als er speciale mesjes zijn om kitranden los te snijden.

Je zou zelfs kunnen overwegen om alleen langs het glas rond te snijden en de glaslat te los te nemen (een voor een of anders glas tijdelijk vastzetten met een klosje!). Je beschadigd dan wel het schilderwerk maar wil je het goed doen moet je toch het kitrandje opnieuw schilderen.

Als je een afruk in de kit achterlaat, lijkt het er op dat er een plastische kit is gebruikt. Voor dubbelglas gebruik je een elastische kit. Als je gaat voor siliconenkit kit, kies dan een goede kwaliteit die overschilderbaar is. Er zijn ook speciale kitten voor dubbelglas. Google maar op kit en dubbelglas, dan kom je er een aantal tegen. Deze zijn vaak beter overschilderbaar. Denk er ook om om het neopreenband te laten zitten, zo nodig vervangen. Dit voorkomt dat de kit later loswerkt en gaat kieren.

Als je gaat kitten de onderste rand iets schuin afwerken, dan kan water (condens en van ramen zemen) beter weglopen. Tot slot bij het schilderen een klein stukje, een millimeter of zo, van het glas meenemen.
 

Rufus.firefly

  • #3
Heel erg bedankt voor het uitgebreide advies en de verheldering over de kit. Ik kan aan de slag.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Als topafdichting voor dubbelglas gebruikt u een MS-polymeerkit en geen siliconenkit, of het zou in uw aquarium moeten zijn.

MS-polymeerkitten zijn over het algemeen goed overschilderbaar, maar lees altijd de gebruiksspecificatie die vaak zegt eerst een proefstukje op te zetten om te controleren of de kit wel met de toe te passen verf matched.

Siliconenkit is niet overschilderbaar, wat men ook beloofd.

Kit die indrukbaar is kan ook puur vergaan zijn of puur verzadigd, net als keiharde uitgedroogde kit: dit is geen indicatie voor de gebruikte kitsoort.

Kitranden verwijderen doet u als DHZ-er met een scherp hobbymes. De prof gebruikt hiervoor een speciaal paddestoelvormig mes dat het glas niet raakt.
 

Tiho

  • #5
Houdt er met een polymeerkit wel rekening mee dat je niet alles afkit en dan afwerkt vooral bij grote ramen. Tenminste dat is mijn ervaring al een paar keer. Het werkt na een korte tijd niet lekker meer af.

Kitten en een naad afwerken gedeeltelijk en door naar de volgende is prima te doen.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #6
Dat klopt, maar dit is bij elke goede glaskit het geval. De meeste zijn nl vrijwel direct na het aanbrengen regenvast. Neem er daarom 1 die nat af te messen is, dat geeft wat meer speling.

Zo heb je ook de donkere kitten- begint al bij grijs en hou op over zwart- waar het moeilijk mee werken is.

Voorts is het direct aanbrengen van de juiste hoeveelheid ook bepalend. Knip of snij de tuit van de koker niet breder af dan de op te vullen ruimte en wees niet karig met de afmesvloeistof.
 

Tiho

  • #7
Mijn ervaring is dan inderdaad met grijs Kees.
 

Rufus.firefly

  • #8
Dank!

Ik ga voor de polymeerkit en heb in de buurt een verkoper gevonden. Eigenlijk was ik niet van plan om de kit over te schilderen, tenzij jullie dat aanraden.

Begrijp ik nu goed dat de verschillende kleuren polymeerkit, niet slechts een kwestie van smaak is maar hoe donkerder des te sneller droogt en dus voor de amateur moeilijker te gebruiken.

Nog een laatste vraag, ik heb een eenvoudige kitpistool die ik onder andere in de badkamer heb gebruikt. Is het aan te raden om een beter kitpistool aan te schaffen voor deze klus?
 

Tiho

  • #9
Dat is aan te raden om een goed pistool te hebben ja. De eenvoudig vouw ik dubbel bij gebruik. Dat lichter beter gaat wist ik niet en ga ik ook zeker rekening mee houden.
 

Bouwknots

  • #10
Is al jaren een vraagstuk:



Niet schilderen

Nog beter is kit niet over te schilderen en kit op kleur te gebruiken. Dat is technisch en esthetisch het meest verantwoord. De meeste kozijnen in Nederland zijn in RAL 9010/gebroken wit geschilderd. Een kit met deze kleur toe te passen na het afschilderen is een optie. Gewoon doen: 1. onvoldoende verflagen verwijderen, 2. voorbehandelen, 3. aflakken en 4. kitwerk herstellen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu