Vervangen groepenkast door nieuwe kast

Jan-willeml

  • #1
Heren,

morgen ga ik mijn groepenkast vervangen omdat de oude te klein is en er stukken van de afdekplaat zijn gebroken door ouderdom. Om het goed te doen wil ik graag wat zaken vooraf controleren daarom onderstaande vragen.

Ik heb vaker groepen toegevoegd en heb zelf de hele elektrische installatie in huis vervangen (behalve de groepenkast).

1.Er is nu een 4p hoofdschakelaar in een aparte kast onder de groepenkast. Deze is goed en blijft zitten. Natuurlijk wel meten of de spanning echt weg is maar als dat zo is, moet ik dan nog speciale voorzorgsmaatregelen treffen zoals handschoenen of bril?

2. Er moeten nieuwe 10 grondkabels aangesloten worden. Volstaat het om deze te strippen en de aardlitze zo op de aardrail te bevestigen met aderhuls? andere opties zijn deze intapen met geel/groen tape zodat er geen kaal koperdraad door de kast loopt. Ruimte voor een lasdoos om over te gaan op vd is er helaas niet.

3. Ik heb begrepen dat volgens de nieuwe norm de lichtgroepen op een 2p ALS moeten zelfs als er een 3 fase aansluiting is. Ik heb dus een voorbedrade kast met 12 groepen op 3 2P ALS'en. Er komen nog 2 of 3 krachtgroepen bij, deze wil ik dan op een 4 polige ALS zetten die ik van de oude kast hergebruik. Mogen er meerdere krachtgroepen op 1 ALS?

Als er nog andere zaken zijn waar ik rekening mee moe houden hoor ik het graag.
 

Jan-willeml

  • #2
De vraag over het vastzetten van de aarde is beantwoord na ontvangst van de nieuwe kast. De ontwikkeling van zoiets simpels als een groepenkast heeft duidelijk niet stilgestaan in de laatste 25 jaar.

Een genot om mee te werken lijkt het.
 

Jan-willeml

  • #3
De kast hangt en werkt goed.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu