Vervangen dak (van dakkapel)

Rob013

  • #1
Ik moet het dak vervangen van mijn dakkapel, moet dit dak in een aflopende hoek geplaatst worden zodat het water (heel) snel er van af kan lopen? is er ook een bepaalde hoek voor het "dakschot"?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #2
Het water hoeft niet heel snel weg te lopen, een afschot van ± 1 cm per meter is voldoende.
 

Rob013

  • #3
Jan bedankt voor de hele snelle reactie.....en dat op zondag!
ha.
ik heb nog een aanvullende vraag, ik ben niet zo sterk in de benaming van de te gebruiken materialen. de dakrand is een opstaande "lijst" hoe hoog moet deze zijn t.o.z van het dak zelf? wat is het advies bij de te gebruiken materialen?
bvd
rob
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
De lijst bestaat uit twee delen, het schuine gedeelte heet een grindschroot, het andere rechtopstaande gedeelte dat als aftimmering en als bevestiging dient van de grindschroot dient heet een boei(plank)
Houd voor de hoogte van de boeirand boven het dak zo'n 6 a 7 cm aan.
 

Rob013

  • #5
Wederom bedankt,
ik lees op verschillende plaatsen in het forum dat het "water op het dak" hebben niet zo erg is...mijn redenatie is: water snel weg is altijd beter? klopt dit dan ook nog?
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #6
Het is niet zo belangrijk dat het water niet snel wegloopt, te snel weglopen betekent ook dat bij een plensbui het water snel naar de afvoer loopt en dan kan het water over de rand lopen, niet te veel afschot dus.

Uw vraag over de materialen heb ik nog niet beantwoord, de andere helft van mijn trouwboekje riep mij en dan weet je het wel :wink:

Het lijkt me dat u nog niet eerder een dak gedekt hebt, ik zou u willen aanraden dit nu ook niet te doen, er komt nogal wat bij kijken en u heeft de materialen en het gereedschap niet.
Een dakdekker is er snel mee klaar en u weet zeker dat het goed en veilig gebeurt, zo'n grote brander hoeft maar één keer de verkeerde kant uit te gaan.
 

Rob013

  • #7
Het is erg lang geleden dat ik iets met daken deed...ben daarom een beetje uit de tijd...ik wil het wel zelf doen dus...kunt u toch even op de materialen terug komen?
dankuwel
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Hetzelfde geldt voor mij, veel gedaan maar de laatste jaren (gelukkig) niet meer, ik ken de moderne materialen ook niet meer uit mijn hoofd.
Dat is ook een van de redenen om aan te bevelen het niet zelf te doen, bekendheid met de materialen is altijd belangrijk.

Misschien dat iemand anders daar een antwoord op kan geven.
 

Markus

  • #9
Er zijn isolatieplaten in de handel die een afschot hebben van 1 cm per plaat. Als je deze op het vlakke houtwerk legt heb je vanzelf een goed afschot. Hier overheen een onderlaag leggen en die vastzetten met special ringen en schroeven door de isolatie heen. Let wel op de lengte va de schroeven, zodat ze niet binnen zichtbaar zijn. Daar weer overheen de dakbedekking leggen. Gebruik niet te lange stukken ivm het werken van het materiaal. Op de mastiekrand korte stroken branden. Deze afwerken met daktrim of zinkrand.
Is als eerder gezegd geen klus voor een onervaren DHZ-er!!
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu