Vervangen bitumen plakplaat

RDB

  • #1
Dag allemaal,

Er zit een scheur in de ontluchtingskap op ons bitumen plat dak en deze ontluchtingskap wil ik daarom graag vervangen.

Wat is de handigste manier om de oude plakplaat te verwijderen zonder schade aan de onderliggende bitumenlaag van het dak?
Voorzichtig de brander op de bitumen cirkel en deze los smelten?

Ik heb iets verderop op het dak al wel een nieuwe plakplaat gemonteerd, dat ging goed.

Dank voor jullie tips!

Groet, Rob
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #2
Wat is het voor ontluchtingskap. Meestal of soms worden er in de plakplaat van de doorvoer een paar schroeven gedraaid. Misschien kan je er iets overheen zetten. De nieuwe moet wel in de oude kunnen vallen.
Maak eens een foto.
 

RDB

  • #3
Er zit nu een eenvoudige kunstof enkelwandige ontluchting op. Ik kan hem een klein beetje bewegen, denk daarom dat er nu geen schroeven in zitten.
Zie ook bijgesloten foto.
Grt Rob

 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #4
Deze PE doorvoer is boven op dakbanen aangebracht. Uiteraard kan je proberen of je die manchtet door het materiaal te verwarmen kan lospellen.
Wat ook een mogelijkheid is. Probeer de bestaande doorvoer aan de rand van de plakplaat uit het dak te snijden. Zoek een doorvoer op met een wat kleinere plakplaat en die kan die ruimte opvullen. Monteer de doorvoer en maak een nieuwe manchet evengroot als de bestaande. Schrap zoveel mogelijk leislag weg en brand voorzicht de nieuwe op de oude.
Wil of moet je een grotere manchet aanbrengen moet deze flink groter zijn dan de bestaande. Het verschil in hoogte van de dakbedekking kan nogal in de weg zitten. Teken de manchet eerst op het dakvlak af en probeer ook hier de leislag te verwijderen.
Kijk uit voor brand. Zeker als er kunststof isolatie is toegepast.
 

RDB

  • #5
Dank voor je reactie. Het bleek dat de plakplaat zelfs nog onder de dakbanen zat..
De oude kunststof doorvoer heb ik daarom op dakniveau afgezaagd, en de nieuwe ontluchting kon ik in het bestaande gat plaatsen. Goede tip van je.
Het onderste deel van de oude plakplaat heb ik dus onder de dakbanen laten zitten. De oude manchet had ik al ingesneden en daarom maar voorzichtig verder afgepeld. Dan Shell toxiphalte afdichtingskit, daar bovenop de nieuwe plakplaat geplaatst, met schroeven vast gezet en daarover een nieuw (bredere) manchet vast gebrand.
Het ziet er eigenlijk best keurig uit zo 😀
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #6
Ik zie niets. :D
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu