Verstek groter dan 45 graden

Sander.a.

  • #1
Hallo,

Ik ga een tafel maken van mdf, de hoekverbindingen ga ik in verstek zagen (45 graden) nu komen er ook 2 hoeken in de tafel die groter zijn dan 90 graden, 110 graden ongeveer (moet ik nog uitrekenen). Ik heb een fest... invalzaag met geleider, kan ik met deze zaag ook grotere hoeken dan 45 graden zagen?
 

Jvsteenb

  • #2
Dat gaat lukken. Enkel kleiner dan 45 graden wordt een probleem.
Alles tussen 45 en 90 graden laat zich instellen, in de praktijk kun je zelfs nog wel een paar graden verder.

Let er bij het zagen goed op dat je de rail goed vasthoudt ( of liever vastzet, je hebt ws. ook wel een paar van die handige klemmen die onder in de rail passen ) en houdt de zool van de zaag met een hand op de rail gedrukt. Doordat de zaag gekanteld is komt het zwaartepunt behoorlijk anders te liggen en als je hier geen rekening mee houdt kan de zaag een beetje overhellen of zelfs deels uit de rail komen.
Het groene splinterplaatje moet je trouwens verwijderen voor een verstekzaagsnede.

Succes met zagen!

vr. gr.

Job
 

Sander.a.

  • #3
Bedankt voor je uitleg. Groter dan 45 graden kan dus inderdaad wel maar groter dan 90 niet als ik je goed begrijp. In de tafel komen 3 hoeken die "scherper" zijn dan 90 graden. Tafel word driehoekig van bovenaf gezien. 1 zijde word 125 cm de andere 2 worden 110 cm. De tafel word 28 cm dik. Dus de zijkanten moeten in zo'n verstek worden gezaagd als de hoeken van de driehoek (snap je het nog?) Is er een manier om zo'n verstek met de invalzaag te zagen? Of heb ik daar ander gereedschap voor nodig?
 

Sjaan Smit

  • #4
28 cm dik??? Ksnap hem ff niet..heb je een ontwerptekening ofzo?
 

Millew

  • #5
Zagen in verstek zoals boven en rechtsonder zal niet lukken zonder hulpmiddelen.

Zoals linksonder kan wel in één keer.

Maar voor planken van 28 cm dik moet je een zaagblad hebben van minstens 60 cm diameter. En dat past in geen enkele handcirkelzaag.

 

Sjaan Smit

  • #6
Dat idee had ik ook al....
 

Sander.a.

  • #7
Ok ik had duidelijker moeten zijn, ik ga mdf gebruiken van 16 mm dik, de randen van de tafel worden 28 cm hoog, dus stroken van 28 cm x 125 cm x 1,6 cm. Tafelblad word ook maar 16 mm dik, de stroken komen hier onder verstek aan bevestigt zodat je een "bak" krijgt van 28 cm dik.
De tekening van Millew is helder, zoals linksonder moet inderdaad lukken. Dan heb ik alleen 3 kopse kanten die ik moet plamuren, de tafel ga ik maken van watervast mdf en daarna laten spuiten bij meubelspuiterij.
Bedankt voor de verhelderende tekening, hier kan ik wat mee.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu