Verschillende typen vloerverwarming

Joost28

  • #1
Ik heb offertes van diverse soorten vloerverwarming. De een zijn stalen frames op de beton met leidingen erop en hierover komt de dekvloer, de ander is eerst isolatiematten en klikt daarin de leidingen.

In prijs scheelt het enorm.

Onze betonvloer is aan de onderkant reeds geïsoleerd. Is het geen probleem om gewoon die stalen frames te leggen zodat de gehele betonvloer mee opwarmt? (qua uitzetten etc. barst dan niet de betonvloer?)
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Je kan beste een ijzeren betonnet nemen voor hoofdverwarming zeker.

Daaronder leg je folie en aan de kant rand isolatie.
Zo kan je ze kort op elkaar leggen, bij die isolatie platen lukt dat niet volgens mij.

En het prijsverschil zit ook in het merk en kwaliteit.
 

Joost28

  • #3
Gaat zo'n betonvloer dan niet barsten?
Het is een enorme massa die toch zo'n 30 graden warm wordt...
 

The headhunter

Specialist Elektra
  • #4
Mijn vloerverwarming is gefreest in de vloer (nieuwbouw)
Geen scheurtje te zien.

Ik zou gaan voor een metalen net met daarop de vloerverwarming.

Het zou niet best zijn als beton scheurt als het 30°/40° word dan stond er geen flatgebouw meer in nederland.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #5
Nee het is een Cementvloer van 3 /4 cm of soms dikker.

Laat het maar aan die tegelzetters over, die geven toch garantie neem ik aan.
 

Chathanky

  • #6
Een betonnen buitenmuur barst toch ook niet door de weersinvloeden, die zijn groter dan binnenshuis met vloerverwarming.

De verschillende soorten zitten ook verschillende prijskaarjes aan vast, het goedkoopste is gewoon de traditionele slangen over een gaasmat.
Als er geen bijzondere omstandigheden zijn lijkt mij de keuze niet moeilijk, het is net zo effectief.

Een extra isolatielag is wel verstandig: dit scheelt opwarmtijd omdat dan niet de hele vloer opgewarmd hoeft te worden, en vemindert de kans dat de bovenvedieping slecht behagelijk te houden is.
 

Joost28

  • #7
Inderdaad barsten buitenmuren ook niet.

Het wordt de goedkoopste oplossing: metalen rekken/netten met slangen erover heen. Daarop komen volkeramische tegels.
 

Cvolieboy

Specialist Verwarming
  • #8
Eens met Chathanky, het is eveneens zo dat de gemiddelde klant de hele dag een warme vloer wil hebben.
Dus stoken op een lagere temperatuur en de aanvoer van warmte ook regelen op vraag van ingestelde watertemperatuur van de vloer.

Veel isolatie in de vloer (er onder is perfect) brengt een onrustig verwarming te weeg omdat het net als een radiator te veel piekt en niet constant warm is.
Dat wordt door de meesten als onplezierig ervaren omdat het comfort dan ontbreekt.
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #9
Dat kan je ondervangen om modulerend te stoken, hierdoor krijg je een strakke stooklijn, geen pieken en dalen.
 

Chathanky

  • #10
Al is dat niet het geval zorgt de mengregeling van je vloerverdeler er wel voor dat de meestal ingestelde temmperatuur 40/30 of 35/25 wordt aan gehouden tenzij de cv temperatuur onder de aanvoer temperatuur komt.

Maar ik denk dat cvolie de ruimtetemperatuur bedoelt.
 

Joost28

  • #11
Volgens mij is er ook weinig of geen verlies van energie, het enige is dat de buffer (dikke betonnen vloer) groter wordt. Je kunt inderdaad minder flexibel stoken, maar dat is geen enkel probleem: de verwarming blijft de gehele dag op b.v. 19 graden aan.
 

Bernhard

  • #12
Een gedeelte van de opgeslagen warmte in de vloer zal verdwijnen en niet ten goede komen aan de woonkamer.
Als een vloerverwarming niet juist geregeld kan worden, altijd lekker warm, is er een nog groter warmteverlies naar buiten.
Een trage vloerverwarming, met warmteopslag in de vloer, is niet te regelen . Hoe minder warmteopslag in de vloer des te is beter de temp. te
regelen. En met het beter regelen van de temp. wordt ook energie bespaart.

mvgr. Bernhard.
 

Chathanky

  • #13
Het voordeel van vloerverwarming is dat door de lage temperatuur zelfregulerend is, bij een temperatuurstoename van de ruimte zal het verwarmend vermogen heel sterk afnemen en bij een koude ruimte anders om.

Door een tussenlaag te voorzien van isolatie zal de temperatuursafname plaats vinden van de onderlaag wat resulteert tot het verplaatsen waar het verlies gaat optreden. bij korte opwarming is hier voordeel maar omdat de vloerverwarming de hele dag verwarmd is de onderlaag ook opgewarmd. bij het afkoelen kan die warmte door de isolatie niet zo makkelijk naar boven en zal door de 2 isolatielagen die er ziten verdeelt worden, en zo verdwijnt er alsnog een deel warmte.

Het onderling verschil zal niet zo groot zijn kwa verlies. niet genoeg om dit na 20 jaar er uit te halen.
Hetzelfde geldt voor extra dik isoleren van een woning(fictief voorbeeld),
je brengt 10 cm isolatie aan wat een besparing oplevert van 100 euro op de 800 euro die je normaal zonder isolatie kwijt bent, isoleer je 2 x zo dik levert dit geen 200 euro besparing op maar ongeveer 30 of 40 euro.
Verdeel je de isolatie tussen 2 lagen zoals bij de vloerverwarming kun je dit nog eens door 2 delen.

Ander nadeeltje als je de massa uit je vloer weg isoleert is dat het in de zomer sneller opwarmd omdat de warmte niet in de betonmassa kan worden opgeslagen, in de overgangseizoen levert deze weer een opslag om in de koudere avond uren voor warmte kan zorgen.

De voorkeur gaat tegenwoordig uit om de massa van de woning te gebruiken als buffer en biedt meer voordelen dan lichte bouw.
 

Joost28

  • #14
Bedankt voor je uitgebreide en heldere uitleg. Nu begin ik het te begrijpen.

Ander nadeel waar iemand mij op wees: als je wel isoleert, dan heb je een dikke betonlaag tussen twee dampdichte isolatielagen en dat is weer niet goed voor het beton. De betonvloer is immers ook aan de onderkant ook al geïsoleerd.

Nog een aanvullende vraag: ik praat nu steeds over vloerverwarming op de b.g. maar zou de 1e en wellicht 2e ook voorzien kunnen worden, of is dat overbodig (slaapkamers stook ik nauwelijks, alleen een werkkamer en de badkamer)?
 

Chathanky

  • #15
Dat is meestal wel te doen, is dat ook een betonvloer?

Nadeel wat al eerder aangegeven was is dat je boven problemen kunt krijgen omdat je woonkamer lang op temperatuur blijft (traag syteem) en de radiatoren boven een snel systeem is.
Dit is moeilijk te combineren, nu had ik uit je vorige bericht begrepen dat je een wtw systeem in huis hebt wat er voor zorgt dat je met dit probleem minder last zal krijgen (mits goed uitgevoert)
Door boven ook vloerverwarming aan te leggen heb je natuurlijk wel een geheel wat op elkaar af gestemd is.
 

Joost28

  • #16
1e en 2e etage zijn ook betonvloeren. Ik vrees echter dat het allemaal een beetje erg duur wordt dan...

De bedoeling is om boven thermostaatknoppen op de radiatoren te doen, dan is het probleem opgelost.
 

Chathanky

  • #17
Thermostaatknoppen kunnen alleen een te hoge temperatuur voorkomen, andersom niet.
 

Joost28

  • #18
Een alternatief is: alle radiatoren boven uit en als je in een kamer gaat zitten, dan draai je de knop maar open...
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #19
En dan als het te warm wordt weer dicht :lol:
 

Joost28

  • #20
Ja zoiets...

Ik ben op zoek naar besparingsmogelijkheden, thermostaatknoppen op b.v. een slaapkamer zijn wellicht niet eens nodig...
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu