Verschillende soorten voetventielen radiator

Hansdunnik

  • #1
Beste forumleden,

Excuses, want ik zie dat er veel berichten zijn over voetventielen van radiatoren, maar toch stel ik de vraag, wellicht kunnen jullie helpen om inzicht te bieden.

Wij hebben een nieuwbouwwoning gekocht en zijn nu bezig met alle radiatoren erafhalen voor het behangen/sauzen etc.

Dit is allemaal gelukt en naar mijn mening heb ik ze allemaal afgesloten v/h water dmv de standaard-inbus te gebruiken om het voetventiel te sluiten en de radiatorknop dicht te draaien. Dit ging allemaal vlekkeloos/zonder groot waterverlies.

Echter nu ik de radiatoren er weer aan wil zetten. Verbaast het mij dat er verschillende types voetventielen zijn.

Zie afbeelding 1, dit zijn voetventielen waar ik geen problemen mee heb, deze kan ik gewoon met inbus weer op het water aansluiten/openzetten. Geen probleem hier.

Echter afbeelding 2. Hier is het mogelijk om het binnenste gedeelte van het ventiel in te drukken naar binnen. Als ik hier met de inbus indraai (die bij afb 1 gewoon werkt) gebeurt er helemaal niks... Nu zit er ook een schroefgedeelte achterin waar ik verder nog niet aangezeten heb.

Betekent dit nu dat er 2 verschillende voetventielen bij onze radiatoren geplaatst zijn in mijn nieuwbouwhuis ? En zoja,is dit normaal ?

En om het compleet te maken. Kan ik de radiator weer gewoon ophangen en zo ja doe ik dan verder niets met het voetventiel van afbeelding 2 om het weer aan te sluiten op het water ? Ik heb nl niks gedaan met die schroefafsluiting binnen in het ventiel tijdens het ontkoppelen van de radiator, dus ik twijfel of ik nu iets met dit schroefje moet doen om weer water in de radiator te krijgen. Of moet dit gewoon met een draai aan de radiatorknop en is dit voetventiel niet bedoeld voor aansluiten/ontsluiten van water maar enkel voor regelen met een schroevendraaier?




 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu