Verschil tussen 380V en 2x 230V

A

Anonymous

Gast
  • #1
Voor het aansluiten van een keramische kookplaat of inductie kookplaat snap ik nog steeds het verschil niet tussen 2x 230 V en de 380 V.

In mijn woning is er al een stopcontact voor een perilex, die is 2x 230 V, het is aangesloten met 2 blauwe en 2 bruine draden, maar wat is verstandig om een keramische kookplaat op aan te sluiten?
 
A

Anonymous

Gast
  • #2
Het is het verstandigste om hem op die spanning aan te sluiten waarvoor hij geschikt is. De meeste woningen hebben een 1fase aansluiting, dus hier is geen 380V aanwezig. Het max vermogen van de kookplaat voor 2*220V is rond de 7kW.
 
A

Anonymous

Gast
  • #3
Volgens de wet van Ohm "hoe hoger de spanning van des te lager het amperage".

Stel je gebruikt 2200 Watt dan wordt dat
P=UxI <> 2200 Watt = 220 Volt x I I=10 Ampere
bij 380 V wordt dat 2200 Watt = 380 V x 5,78 Ampere.

Nu kunnen kookplaten enorme hoge stromen vragen. Als je dus 380 V in huis hebt bestaat deze uit 3 fasen.

Tussen de fasen = 380Volt aanwezig en tussen elke fase en nul 220 volt.

Je kunt dus 2 fasen en nul naar je kookplaat brengen zodat de stroom lager uitpakt maar je kunt ook 1 fase naar je kookplaat brengen en de 2 groepen van je kookplaat parallel (met elkaar verbinden) en op deze fase en de nul aansluiten.

Let er wel op dat als je op 1 fase aansluit de groep voldoende moet kunnen leveren. Als op deze groep b.v ook een wasmachine of vaatwasser staat zal gegarandeerd de zekering er geregeld uit vliegen als beide apparaten gebruikt worden.

Vandaar dat ook vaak 2 fasen gebruikt worden.
 
A

Anonymous

Gast
  • #4
Herman, volgens mij heb je het niet helemaal begrepen.....
 
A

Anonymous

Gast
  • #5
Inderdaad heb ik weinig verstand van kookplaten. Ik probeerde het verschil tussen 220 en 380 uit te leggen. 380V isde spanning tussen de fasen. Tussen elke fase en nul is 220V aanwezig. Als op de kookplaat 380V/2x220V betekent dat volgens mij dat de plaat zowel op 2 fasen en nul kan worden aangeslote als op krachtstroom 380V =3 fasen. Als het gevraagde vermogen inderdaad 7000W is is dat te veel voor 1 groep. Het gevraagde amperage = 7000:220 = 32 Ampere. Dat is teveel voor 1 groep. Verdeeld over 2 groepen (2 fasen en 0) is dat echter 16 ampere per groep wat goed mogelijk moet zijn. Als aangesloten op 380 wordt het 7000:380 wordt dat 18 ampere en deze zijn ook nog eens verdeeld over 3 fasen zodat de stroom per fase 18:3= 6 ampere wordt. Just my 2 cents
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Houdt het maar bij je 220 verhaal, de rest moet je maar even vergeten
 
A

Anonymous

Gast
  • #7
wat is nou het veschil tussen 230v en 380v
 
A

Anonymous

Gast
  • #8
150V? ;-)
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu