Verroestte schroeven en andere zorgen dakkapel

Handywo

  • #1
Boven de ramen in onze dakkapel(5 jaar oud) zijn na inwatering de schroeven flink verroest geraakt en sommige zelfs afgebroken!

Het is vrij lastig foto's te maken, hopelijk geeft dit een goed beeld:

Ik denk dat dit de schroeven zijn waarmee de buitenbeplating is bevestigd.

Er zijn vermoedelijk ook schroeven in de constructieverbinding die niet betrouwbaar meer zijn vanwege de roest.

Het hout vertoont verder horizontale scheuren, maar ik kan nergens vinden hoe ernstig dit is. Het hout lijkt niet makkelijker met een schroevendraaier in te drukken dan "gezond" hout.


We hebben inmiddels een offerte opgevraagd om de inwatering bovenop te verhelpen, maar dit probleem hadden we nog niet opgemerkt.

Zou ik de verroestte schroeven kunnen laten zitten en na het verwijderen van de beplating van buitenaf overal nieuwe schroeven(bestand tegen vocht) in de buurt plaatsen? Of dienen er waarschijnlijk onderdelen vervangen te worden?

Hoe zouden jullie dit aanpakken?
 

IJkenhout

Vaste beantwoorder
Moderator
  • #2
Als de lekkage verholpen is straks, zou ik me niet zoveel zorgen maken over een beetje roest.

Als je er aan de buitenkant bij kan, kan je altijd een paar schroeven erbij draaien voor je gemoedsrust.
 

Tiho

  • #3
5 jaar. Hoe lang was de garantie?
 

Handywo

  • #4
Bedankt voor de snelle berichten.
De dakkapel blijkt helaas geen garantie te hebben. Deze is waarschijnlijk geplaatst door een handige kennis van de oorspronkelijke bewoners.

We zoeken voor nu een lapmiddel, want we willen uiteindelijk een nieuwe dakkapel laten plaatsen(eerst even flink sparen).

Dat er schroeven verroesten en afbreken betekent dus niet per se dat er gevaar is dat er binnenkort iets loslaat aan de buitenkant?

Ik heb best wat kluservaring, maar dan zorg ik er voor dat ik vanaf het begin goed aan de slag ga. Verstand van dingen oplossen heb ik wat minder, vandaar dat ik niet goed kan inschatten hoe erg roest van invloed is op de sterkte van schroeven :wink:.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu