Vernislaag aanbrengen

Jonathan

  • #1
Beste Mensen,
Ik heb een grenen meubel in de beits gezet (Binnenbeits Cetabever). Als afwerking wil ik een vernislaag (Trimetal, Silvatane Classic) opbrengen.

Is het verstandig om de beitslaag nog een keer licht af te schuren, voordat ik de vernislaag opbreng?
Alvast bedankt
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #2
Ja. Schuur de beitslaag licht op ( p 360 ) en breng daarna de vernis ( lagen ) met een platte kwast aan. Tussen elke laag weer steeds licht opschuren en stofvrij maken.
 

Jonathan

  • #3
Ok, bedankt voor het advies. Betekent licht opschuren dat een of twee schuurbewegingen voldoende zijn? Hoeveel vernislagen zijn er nodig voor een mooi resultaat?

Het opbrengen met een kwast vind ik niet prettig werken. Het geeft veel oneffenheden. Daarom heb ik de beits met een lakrollertje aangebracht. Iedere keer een dunne laag en deze afschuren met p 240. Werkt prima.
 

Kees de schilder

Verf- en houtrotherstel adviseur
  • #4
Beits is niets anders dan een transparante vloeistof die de hout kleurt waarbij de nerf zichtbaar blijft. Gebeitst hout hoeft u niet verder af te werken. U kunt natuurlijk een laagje vernis of was aanbrengen. Omdat beits in het hout trekt is het niet makkelijk te verwijderen door bijvoorbeeld schuren. U kunt daarom met p240 / p 360 enkele schuurbewegingen in de richting van de houtnerf maken zonder dat de beits eraf vliegt.

Indien u met een mooi resultaat de kleurdiepte bedoelt: die kunt u alleen bereiken door een aantal lagen beits aan te brengen. Normaliter zijn 1 a 2 laagjes vernis voldoende om een mooi oppervlakteresultaat te verkrijgen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu