Vermogen ketel icm vloerverwarming

Paul Faure

  • #1
Hallo,
ik heb een intergas 36/30 die voorheen het hele (oude) huis verwarmde.
Ik heb nu deze ketel af laten koppelen van de radiatoren en deze ketel bediend nu uitsluitende de vloerverwarming in de woonkamer. De andere ruimtes worden bediend door een seperate ketel.

Ik heb een modulerende kamerthermostaat aangeschaft (Honeywell chronotherm wireless) en erop aangesloten.
De maximale aanvoertemperatuur van het water heb ik op 47 graden gezet daar het water een temperatuur van 40 graden heeft op het beginpunt (kelder) van de vloerverwarming (maximaal toelaatbare).

De ketel heeft voor de 100M3 woonkamer veel te veel vermogen en dus dacht ik dat het misschien beter is om op de ketel het maximale vermogen terug te zetten tot de laagste stand (12 kilowatt).
Maar misschien is dit wel onzin omdat ik een modulerende thermostaat heb.....

Hij staat nu op laag vermogen te draaien maar wat denken jullie, is dit verstandig ?
De kamerthermostaat is nu aan het "leren". Ik heb de indruk dat hij moeite heeft de 21 graden te bereiken (ook s'avonds). Nu buiten +/- 8 graden.

Groet,
Paul
 

Chathanky

  • #2
Het terug stellen van het vermogen heeft geen zin. Zelfs met en aan/uit thermostaat regelt de ketel op de ingestelde aanvoertemperatuur.
Als de ketel de 47 graden bereikt heeft regelt de ketel het vermogen zo terug dat de 47 graden gehandhaafd blijft. Gaat de ketel toch over die temperatuur heen is dat omdat de ketel zijn laagste vermogen niet kwijt kan aan je installatie. De ketel zal dan afslaan en vervolgens weer willen aanslaan zolang de gewenste ruimte temperatuur nog niet bereikt is en de aanvoertemperatuur weer onder de 47 graden is.

Kwaad kan het niet, maar je bereikt er verder weinig mee.

Het enige waneer je er wat mee bereikt is als je de koude vloer moet opstoken. Dan kan het zijn dat de begrenzing van 12 kw er voor zorgt dat de vloer langzamer opwarmd dan normaal. Of dit nu wenselijk voor je is?
 

Paul Faure

  • #3
Bedankt voor de reactie.

Ik zal het vermogen dan weer op de fabrieksinstelling 70% terugzetten.

Groet,
Paul
 

Bernhard

  • #4
Een ketel met een min. vermogen van 12Kw zal met een vv van 100m2 aan/uit regelen. Voor de vloerverwarming is dat geen probleem maar de ketel zal veel aan- en uitgaan. Een ketel met een max vermogen van 12Kw zou beter zijn. Het begrenzen van de watertemp. kan ook het aan- uitgaan versterken.mvgr Bernhard Schouten
 

Xr8

  • #5
Als je de temperatuur op 80 graden zet zal de ketel langer doorstoken. Ook als je het vermogen op 12Kw zet. De ketel zal veel meer moeite moeten doen om de 80 graden te halen. Kan geen kwaad voor de vloerverwarming omdat de thermostaat van de verdeler de temperatuur zal begrenzen. Je zult echter wel een shunt mogelijkheid moeten hebben in deze.

Zou de thermostaat onverhoopt kapot gaan dan zal (indien aanwezig) de maximaal thermostaat aanspreken en de pomp afschakelen.

Is de vloer op temperatuur dan zal de ketel vanzelf met een lagere watertemperatuur gaan stoken omdat deze de warmte niet meer kwijt kan. Dit soort ketels zal niet perse op 80 graden gaan stoken.

Succes.
 

Paul Faure

  • #6
Ik heb gelezen dat bij parket op vloerverwarming de deklaag niet warmer mag worden dan 28 graden. De aanvoertemperatuur mag niet boven 40 graden komen.
Ik heb mijn ketel afgesteld dat hij maximaal 47 graden watertemp. genereerd, dit resulteerd in mijn setup in een aanvoertemp. bij de verdeler in de kelder van 40 graden. De vloer wordt dan 27 graden. De juiste instelling volgens mij.

Ik heb een mengkraan op de retour (in de kelder) en die staat nu 100% open. Ik had begrepen dat deze alleen noodzakelijk is als je de ketel ook gebruikt om radiatoren elders in huis te verwarmen. Deze redden het anders niet bij een dergelijk lage aanvoertemperatuur.

Ik heb ook begrepen dat het beter is om een ketel lang en langzaam te stoken (indien dat mogelijk is) dan om hem snel en kort te laten branden. Zeker in combinatie met vloerverwarming zou je denken dat langzaam stoken zeker moet kunnen in verband met de trage afgifte. Vandaar dat ik in eerste instantie dacht om het ketelvermogen zo laag mogelijk in te stellen. Ik maak de vergelijking tussen een sportauto met veel vermogen die heel snel van A -> B rijdt en de langzame auto die heel rutig hetzelfde stuk aflegd. De sportauto zal meer verbruiken dan de langzame. Wel moet de CV natuurlijk wel snel genoeg warm water moeten leveren maar het betreft hier vloerverwarming en dat is toch een trage radiator.....

Dus ik heb nu de volgende instellingen gemaakt in de setup:

Ketel 47 graden (intergas 36/30, teveel vermogen ik weet het)
Vermogen 70%
Kraan bij verdeler 100% open
Max. gemeten vloertemp 27 graden
Honeywell open therm zelflerende kamerthermostaat (ivm 2 graden verlaging s'nachts)


Doe ik het goed of maak ik een denkfout ?

Groet,
Paul
 

Chathanky

  • #7
Dat laatste klopt maar dit heeft dan weer als nadeel dat de ketel bij aanwarmen van de vloer niet lekker op gang wil komen.
De vloerthermostaat knijpt met 80 graden flink wat ook pendelen veroorzaken kan.

Met veel, lees te veel vermogen is het een of het andere nadeel onderdrukken.

Algemeen is wel als je enkel vloerverwarming hebt de keteltemperatuur minstens 10 graden hoger in te stellen Bij 40 graden aanvoer stel je de ketel in op 50 graden. Als de kete afslaat zit er in de leidingen nog een buffertje van 10 graden. En die is ook snel uitgeput.
Met een lagere temperatuur (onder de 60 graden) profiteer je in iedergeval van een goed rendement.
 

Xr8

  • #8
Lang en langzaam opstoken is een van de kenmerken van de huidige ketels. De ketel probeert met een zo laag mogelijke temperatuur de boel op temperatuur te krijgen. Je overschot aan vermogen doe je in deze helaas weinig aan.

Succes.
 

Paul Faure

  • #9
Ja dat overschot aan vermogen pakt in de huidige setup nadelig uit omdat het minimale vermogen daardoor ook hoger ligt.
Ik had de ketel al maar toen met radiatoren en een veel groter aantal M3 te verwarmen vandaar.

Groet,
Paul
ps is mijn setup nu goed of niet ?
 

Chathanky

  • #10
Desetup is wel goed zo, je zal er weinig meer aan kunnen doen om de ketel echt vloeiend te laten werken.
 

Paul Faure

  • #11
Nog even over het begrip "vermogen".
Ik probeer te begrijpen wat hiermee bedoeld wordt.
Volgens mij betekend het hoe snel de ketel erover doet om op de gewenste temperatuur te komen.
Dus vol vermogen betekend dat hij zo snel mogelijk (als een raceauto) naar de gevraagde watertemperatuur raced.
Bij laag vermogen duurt het langer maar dat is wel economischer.

Mijn vloerverwarming is toch een traag systeem ? Is het daarom dan toch niet economischer om het vermogen van de ketel terug te schroeven tot de laagste stand ????

Ik kreeg aan het begin van dit topic de opmerking dat het verlagen van het vermogen niet zoveel zin had maar klopt dit dan wel ?

Groet,
Paul
 

Chathanky

  • #12
Dat laatste dat klopt. De ketel regelt dit zelf al. Dat heeft te maken met de doorstroom van het cv water. Als het ventiel van je vloerverdeler knijpt belemmert dat de doorstroom waardoor het cv water warmer wordt en de ketel moet dan gas terug nemen om die 47 graden vast te houden.

Met aanwarmen kan de ketel aardig doorstoken omdat diezelfde kraan open staat en er veel meer warmte (dus ook vermogen) nodig is om het cv water aan te warmen.
Verlaag je het cv vermogen dan zal de aanwarming van de vloer langer kunnen duren. Kunnen hangt af wat het oververmogen is van de ketel ten opzichten van de vloerverwarming.cv ketel werkt op deellast altijd voordeliger dan op vollast.

Economischer is het wel als de vloer langzamer op temperatuur komt. Een
 

Paul Faure

  • #13
OK, dan komen we nu tot de laatste schakel in het geheel: de kraan op de verdeler.
De werking hiervan begreep ik ook niet helemaal. Daarom heb ik hem nu op 100% open staan maar is dit dan wel goed ?
Ik dacht dat elke belemmering van doorstroming een negatief effect op het gasverbruik zou hebben maar klopt dit wel ?

Moet deze kraan niet juist op b.v. stand 3,5 (schaal 1-5) staan om de doorvoer iets te knijpen opdat de ketel langer brandt ?

Ik kan me herinneren dat als ik de vloerverdeler knijp ik de watertemperatuur op de ketel moest verhogen om tot 40 graden op de verdeelunit te komen...

Groet,
Paul
 

Chathanky

  • #14
Belemmering van de doorstroom kan juist gunsiger zijn voor je gasverbruik omdat de ketel op deellast gaat branden.
 

Paul Faure

  • #15
Pff, veel geleerd vanavond!
Dat met die vloerverdeler heb ik nog niet helemaal duidelijk in mijn hoofd maar ik ga even nazoeken op internet hoe of wat.
Ik kreeg van de leverancier inderdaad het advies om deze op 3 a 3,5 te zetten maar toen merkte ik dat ik de temperatuur moest opschroeven op de ketel om tot de gewenste 40 graden in de kelder te komen. Ik dacht toen dat een hogere temperatuur minder economisch stoken was maar begrijp nu dus dat dat dus niet het geval is.

Nogmaals, ik snap het nog niet helemaal maar ik zal de instelling z.s.m. wijzigen en de watertemperatuur op de ketel verhogen.

Bedankt voor alle info! Misschien kun je nog wat meer duidelijkheid verschaffen over de werking van het vloerventiel met simpele voorbeelden die ik misschien kan begrijpen.

Bij welke watertemperatuur bij de ketel werkt deze overigens het meest economisch ?

Groet,
Paul
 

Chathanky

  • #16
Dat ventiel kun je vergelijken met een thermostaatkraan in bv de douche. Deze mengt het koudere retourwater uit de vloer met warm ketelwater. In het begin is het retourwater uit de vloer gelijk aan de koude vloer.
Als de vloer warmer wordt hoeft er minder warm water aan toegevoegd worden om het weer op het gewenste temperatuur in de vloer gestopt te worden. Het ventiel gaat dan de toevoer van het warme cv water smoren.

Dat het cv water in het begin niet warmer wordt dan 40 graden kan komen omdat het water zo snel langs de ketel komt dat het niet de tijd heeft om goed op temperatuur te komen. Het kan ook zijn dat het koude water wat uit de vloer de ketel in komt 20 graden of lager is. De ketel staat niet toe dat het verschil tussen aanvoer en retour veel groter is dan 20 graden. Als dat wel zo is moduleerd de ketel terug. Dit vertraagt dan al dan niet gewenst de aanwarmingssnelheid.
Dit laatste is om de ketel te beveiligen tegen een te groot temperatuursverschil.

Tot zover een theoretische achtergrond van een cv installatie. :oops: :mrgreen:
 

Paul Faure

  • #17
Nou, ontzettend bedankt voor alle info.
Ik moet eerlijk bekennen dat ik het laatste wel begrijp qua werking maar het positieve effect van een lichte "knijp" van het retourwater in relatie tot een economischer verbruik nog niet helemaal....

Ik zal de adviezen uitvoeren want ik begrijp dat een hogere keteltemperatuur (mits onder de 60 graden) met een licht geknepen retourkraan bij de verdeler het beste rendement geeft.

Welterusten!
 

Chathanky

  • #18
Je ketel reageert op dat knijpen van het ventiel zolang het minimale vermogen niet bereikt is. Die hoeft dan minder hard te branden/werken.

Weltrusten.
 

Bernhard

  • #19
De capaciteit van de vloerverwarming is de motor en niet de ketel.
En het opwarmen in een korte periode of in een langere periode maakt geen enkel verschil in de benodigde hoeveelheid energie.
Het vergelijk met de race auto is niet van toepassing voor je vloerver-warming.
De capaciteit van de vloerverwarming is afhankelijk van de toegevoerde hoeveelheid water l/h x het temp verschil tussen aanvoer en retour x1.16 w.
Q=l/hx10x1.16. De hoeveelheid water blijft steeds gelijk alleen de watertemp wordt automatisch aangepast. De watertemp gaat omhoog als de afkoeling van de ruimte toeneemt. Er bestaat geen regeling die de watertemp kan regelen. een weersafhanelijk regeling is een sturing van de temp naar een niveau wat ongeveer goed zou moeten zijn.
mvgr Bernhard
 

Chathanky

  • #20
Dat zie je verkeerd Berhard.

Het gaspedaal is de thermostaatkraan van de vloerverwarming.
Hoe dieper je die in trapt des te meer energie je verspilt. :wink:
De race auto is niet eens zo slecht bedacht als voorbeeld.

Wat je daar achter aan schrijft begijp ik niks van, maar goed zo slim ben ik ook niet. :mrgreen:
Het enige wat ik wel snap en niet mee eens ben is als je een kraan dicht draait de doorstroom door de leidingen stopt en dus niet gelijk blijft.
Enig verschil met een cv installatie is dat er een bypassventiel nodig is om een minimale doorstroom te garanderen door een cvketel. Maar die is niet gelijk aan de normale doorstroming. Het debiet over de ketel zal bij het knijpen van een ventiel dalen.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu