Vermogen houtkachel te hoog: is dit een probleem?

152jurgen

  • #1
Hallo,

ik wil graag een houtkachel plaatsen voor mijn salon en eetkamer te verwarmen. Het gaat over een totale oppervlakte van zo'n 35 m² (drie tal meter hoog). Als ik mijn vermogen voor radiatoren bereken kom ik op ongeveer 5000 W uit.

Ik kan nu een houtkachel voor een prikje op de kop tikken, maar het vermogen bedraagt 14kW. Nu is mijn vraag of dit een probleem vormt indien ik deze zou plaatsen. De kachel kan eventueel uitgerust worden met een turbine om zo in andere kamers warme lucht te leveren, hier zou ik echter geen gebruik van maken.

Graag wat advies.

Bedankt.

Groeten ,

Jurgen
 

Utreg

Vaste Beantwoorder
  • #2
Dat gaat prima lukken,de ovrige vertrekken zullen minder warmer worden.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #3
Het vermogen van de houtkachel is bijna drie keer zo hoog dan hetgeen u nodig hebt, goed stoken met de houtkachel is dan niet mogelijk, hij moet zoveel gesmoord worden dat u onvolledige verbranding krijgt met alle gevolgen voor stankoverlast en dichtslibben van de schoorsteen.

Ook voor een houtkachel geldt dat het geleverde vermogen redelijk in overeenstemming is met het gevraagde vermogen, dat is hier duidelijk niet het geval.
Bezoek even een kachelsmid om het precies voor te laten rekenen, een kachelsmid is de deskundige bij uitstek.
 

Bernhard

  • #4
De capaciteit van een kachel wordt bepaald door de warmte die vrijkomt bij de verbranding van het hout.
Bij een berekening van het benodigd vermogen wordt uit gegaan van de max. omstandigheden. Dat is bv bij -10°C en dat is hooguit enkele weken per stookseizoen.
Maw. elke kachel is te groot, behalve bij strenge vorst.
Ook de hoeveelheid hout die per uur wordt verbrand is bepalend voor de capaciteit .
mvgr. Bernhard
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu