Verlaagd plafond woonkamer

Koef9

  • #1
Medeklussers,

Ik ben bezig met een grondige verbouwing van een woning en ik zit met het volgende probleem.

Ik wil in de woonkamer een verlaagd plafond maken om spotjes in te kunnen bouwen en omdat dit er strakker uit ziet. Ik wil het plafond 8 cm lager maken dan het bestaande gestucte plafond, dit is een betonnen dek. De afmetingen zijn ongeveer 3,55 x 7 meter.

Nu heb ik 2 mogelijkheden onderzocht, ofwel een vrijdragend plafond, met U75 profielen langs de lange wanden en C75 profielen om de 30 cm hiertussen. Ofwel een hangend plafond waarbij ik een U27 profiel langs alle wanden schroef, om de 75 cm over de 7 meter een ligger die op de U27 profielen ligt en om de 75cm met directhangers aan het betondek wordt geschroef, en in de breedte om de 40 cm een C27 profiel dat ik weer met kruisverbinders aan de liggers koppel.

De eerste optie is wat ik zo uitgerekend heb goedkoper en in mijn ogen minder werk omdat ik alleen maar langs de kanten profielen hoef te hangen en daar de C-profielen tussenin kan schroeven. Echter vraag ik me af of dit qua stevigheid ook voldoende is? Het laatste wat ik wil is namelijk dat mijn plafond te veel door gaat hangen of zelfs gaat scheuren. Ik heb in een brochure van Utopis gevonden dat je met het systeem U75/C75 3,65 meter mag overspannen met gipsplaten van 9,5mm. Mijn 3,55 meter valt dus binnen deze norm. Deze norm geeft aan dat bij grotere overspanning een grotere doorbuiging dan 8mm zou optreden en dat wordt met het blote oog zichtbaar.

Volgens de richtlijnen zou het dus moeten kunnen, echter ken ik niemand die ervaringen heeft met deze manier van vrijdragend plafond en ik vraag mij dus af of dit even stevig is dan een plafond dat ik wel koppel aan het betondek?

Ik hoor graag jullie meningen.

Alvast bedankt voor de reacties.
 

Marcn88

  • #2
Een plafond gekoppeld aan je betondek is constructief gezien altijd sterker
 

Koef9

  • #3
Mijn vraag is dan alleen, is de andere manier die ik omschrijf ook sterk genoeg? Dat is namelijk een goedkoper en makkelijker uit te voeren alternatief in mijn ogen, echter vraag ik mij af wanneer je welk soort plafond het best kan toepassen en welke in mijn situatie verstandig is om toe te passen.

Een andere optie die ik nog heb is een houten frame maken. Uit de verbouwing heb ik een hoop houten balken gehaald, stel ik zaag deze met een tafelzaag op bijvoorbeeld 8 cm (of gipsplaatdikte er vanaf), ik boor deze voor en schroef ze vervolgens in mijn betonnen dek. Tegen dit houten frame schroef ik vervolgens gipsplaten. Dit lijkt me wel stevig alleen hoorde ik van een bekende dat je dan een grotere kans op scheuren hebt? Dit zou wel de goedkoopste oplossing zijn, ik vraag me alleen af of het ook een goede oplossing is. Enige aandachtspunt is dat het iets lastiger is om het waterpas te krijgen maar mijn plafond is op het oog vrij recht.
 

Dennisl

  • #4
Mag ik weten wat u gekozen hebt ik zit met dezelfde vraag
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu