Verlaagd plafond en ventilatierooster

IChouffe

  • #1
Hallo allen,

Op het keukenblad in de keuken heb ik te weinig licht. Om dit op te lossen dacht ik aan een verlaagd plafond dat precies boven het keukenblad zit. Nu heb ik echter in de wand boven het keukenblad, net onder het plafond, een ventilatierooster zitten.

Nu is de afstand tussen bovenkant rooster en het plafond circa 4,5 cm. Is het mogelijk om een verlaagd plafond te maken met spotjes die zo dun is? Of moet ik een uitsparing maken in het verlaagd plafond voor het rooster? Ik hoor graag ideeën. Ik heb een paar afbeeldingen toegevoegd om het e.e.a. te verduidelijken



Alvast bedankt

Groet, Jan
 

Dennuzzz

  • #2
Heel toevallig heb ik afgelopen week ook naar inbouwspots gekeken, maar dan voor in de badkamer. Toen heb ik gezien dat er inbouwspots zijn met een zogenaamde inbouwdiepte van minimaal 29mm. Dat zou dus moeten passen.
Ik weet alleen niet hoe je het zou moeten oplossen met een wandcontactdoos waarmee je de inbouwspots van spanning voorziet. Het is wel smal. Misschien dat iemand anders je een idee hiervoor kan geven.

PS je tekening geeft inderdaad 3cm aan, maar dat moet dus inclusief de dikte van een nieuw plafond zijn, dus inclusief stuc of gipsplaat? Dan houd je nog 36mm of 33mm over voor een transformator of wandcontactdoos. Hier weet ik alleen geen oplossing voor.

Misschien kan je ook wel een ander type ventilatie kopen, met een ander design wellicht dat je er dan meer ruimte van kan maken?
 

IChouffe

  • #3
Hi Dennuzzz,

Bedankt voor je antwoord!

De bovenkant van het rooster tot aan plafond is 4.5 cm. Echter aan de zijde van het raam, zit er nog een afdeklat (circa 10 cm breed) waar de ruimte slechts 3 cm is. Maar stel voor dat je die afdeklat weghaald dan heb je over de gehele breedte van het keukenblad zo'n 4.5 cm. Dus dat zou dan 4.5 cm inclusief stucplaat zijn.

Als dat niet kan dan zal er een alternatief moeten komen, met bijv een uitsparing,

Het is een Duco (waarschijnlijk ducotop 60) geluidsdempende ventilatierooster. Iets wat denk ik niet heel makkelijk te vervangen is.
 

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu