Verlaagd plafond constructie

Karel_23

  • #1
Hallo,

Ik ga een verlaagd plafond maken in mijn keuken. Nu liggen er buizen van stadsverwarmings op de muur onder het plafond. Daardoor is er niet overal muur beschikbaar om een balk aan te bevestigen. Als ik een raamwerk maak volgens tekening (met balken bijv. 7x5cm), is dat dan stevig genoeg? Moeten de balken ook nog aan het plafond worden bevestigd?

Het raamwerk ga ik dan rachelen om de 40cm t.b.v. stucplaat (en daarna stuccen).

 

Techno tim

  • #2
Afstand liggers naar 60 cm, dus één er bij, balkje 70 mm hoog dan is het verstandig er één ophanging in het midden erbij te maken.
Als je meer hoogte hebt kan er ook voor een hogere balk worden gekozen zodat je deze niet meer hoeft op te hangen wat als voordeel heeft dat het een beteren geluidsdemping heeft.
 

Karel_23

  • #3
Met één ophanging in het midden erbij, bedoel je dan de 2.25m lange balken ook in het midden (met een 'hanger') aan het plafond bevestig? Boven de balken heb ik zo'n 3 cm nodig voor water en electra leidingen.

Die 'horizontale' balk in de tekening zit dan alleen aan de kopse kanten en in het midden aan het plafond vast, maar 'draagt' ook de andere balken. Is dat stevig genoeg?
 

Techno tim

  • #4
Als je niet lager wilt als 13,5 cm zal je de balkjes niet zwaarder kunnen maken, kan en wil je wel lager dan kun je beslissen voor zwaarderen balkjes.
Je zult alle balkjes dus ook diegene langs de koof moeten ophangen om doorzakken te voorkomen.
Ik weet niet of je oude plafond en houten of stenen/beton vloer is ,
dus probeer hier eens iets aan vast te maken dit kan met een draadeind of een klisje of misschien met een lange schroef.
 

Karel_23

  • #5
Het gaat om een jaren 60 appartement. Het plafond bestaat uit van die lange betonnen stroken waarover de dek vloer is gestort. Ik weet niet precies hoe dik dat is, maar toch minimaal 10 cm denk ik. In het trappenhuis meet ik 20 cm van onderkant plafond verdieping 1 tot bovenkant vloer verdieping 2. Dit is incl. stucwerk en tegels.

Hoe diep kan/moet je boren voor een goede bevestiging?
 

Techno tim

  • #6
Gebruik je een schroef of een houtdraadbout zal je met een plug moeten werken, afhankelijk van plug dit na keuze schroef of bout zal je ongeveer een cm of 5 diep moeten boren.
Je kan ook een spreidton gebruiken deze zijn 15 á 20 mm lang , hierin kan je een draadeind draaien.
Aangezien de vloer 20 cm dik moet bijde geen probleem zijn.

Ik denk dat je een plankenvloer (van beton) hebt, deze zijn plus minus 60 mm dik met daarop weer beton (waar de leidingen in verwerkt zijn )
Deze "panken" schat ik tussen de 40 en 60 cm breed

Gewoon even proberen wat het beste gaat.
Wil je weten of het draagkrachtig genoeg is ga er dan aan hangen , als die dat houd is het stevig genoeg.
 

Karel_23

  • #7
Hallo,

In https://www.klusidee.nl/Forum/topic/verlaagd-plafond-constructie.59875/ schreef ik over een verlaagd plafond dat ik ga maken. Ik heb een nieuwe vraag hierover. Er ligt zoveel leidingwerk langs de muren dat ik geen constructie aan de muren kan bevestigen.

Ik ga daarom balken van 44x44 tegen het plafond bevestigen. Hieronder rachelwerk 2cm, dan stucplaten en dan stucwerk. Totaal ruimte boven stucplaat is dan +/-6.5 cm, genoeg voor de spotjes die ik op het oog heb (12V, 35 Watt).

De ruimte tussen de balken blijft 60 cm. Maar, hoeveel bevestigingspunten zijn nodig aan plafond om he geheel stevig op te hangen? Is een slagplug om de 40 cm OK? En welke maat slagpluggen is nodig? Ik was van plan om 8x100 te gebruiken, maar misschien is dat overkill.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #8
Ik heb uw topic hier bij aan geplakt, andere info over uw plafond is nu beschikbaar in 1 topic.
 

Karel_23

  • #9
Ok, bedankt voor het verplaatsen
 

Tiho

  • #10
De tussenafstand lijkt mij wel aardig zo.

Een slagplug van 8 mm. moet minimaal 40 mm de muur of het plafond in. Je balk is 44 + 40 = 84 dwz 80 is tekort 90 bestaat volgens mij niet dus 100 is de juiste.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu