Vergunning nodig bij verbouwen van een Serre?

ElwooddB

  • #1
Hallo,

Weet iemand of ik een vergunning nodig heb als ik een bestaande serre wil verbouwen naar een aanbouw met plat dak?

De situatie is als volgt: Achter een rijtjes huis van 4 meter breed staat een keuken van 2 meter breed en 4 meter diep. Om de keuken heen ligt de serre in een L vorm waardoor de ruimte van serre en keuken samen op een ruimte van 4 bij 6 meter komt. De serre is eigenlijk meer een overkapping tussen de uitbouw van de buren en de keuken. De buren aan de andere kant hebben ook een aanbouw staan. Het plan is om tussen de beide aanbouwen van de buren ook een plat dak aan te brengen zodat de keuken nu 4 bij 6 zal worden.

Nu wil het geval dat voor de serre een vergunning is afgegeven, mijn vraag is nu of ik een nieuwe vergunning moet aanvragen voor het verbouwen van de serre naar een grotere keuken met plat dak.

Ik heb al rond gekeken op de site van VROM alleen daar gaan ze uit van nieuwe aanbouw en niet van een te verbouwen aanbouw / serre.

Alvast bedankt
 

Kees

Vaste Beantwoorder
  • #2
Zoiets is via een forum niet goed te beoordelen. We kunnen wel hier wat gaan roepen aan de hand van je gegevens, maar de beslissing ligt uiteidelijk bij de gemeente waar je woont.

Ga naar de afdeling "Bouw-en woningtoezicht" van die gemeente en informeer daar wat wel of niet onder de bestaande vergunning valt.

Dat is de eenvoudigste weg, en de informatie kost je meestal in eerste instantie niets. De vergunning zelf wel...

Succes!
 

H@ns

  • #3
Vrom gaat uit van de bestaande bouw, in jouw geval dus met serre.

Als de functie van het gebouw verandert ,heb je een lichte bouwvergunning nodig, als de gevel ingrijpend verandert, heb je een lichte bouwvergunning nodig, kortom als je een spijker in de muur wilt slaan heb je tegenwoordig een lichte bouwvergunning nodig...

In jouw geval verandert er de functie en de gevel -> bouwvergunning.

Ga even naar de afdeling bouw en woningtoezicht van je gemeente en neem tekeningen mee van je bestaande situatie en de gewenste situatie. Als je het gunstig weet te brengen kan het zijn dat die ambtenaar achter de balie zegt dat het niet nodig is om een vergunning te vragen.

Maar wees voorzichtig met de woorden die kiest!
Woorden als "gevel doorbreken", "serre wordt keuken" of "deur verplaatsen" vallen bij die mensen meteen in het vakje bouwvergunning.
Zie het als een knikkerspel, als je juist mikt valt de knikker in het juiste vakje...
Hokjes en vakjes, zo werkt het daar nu eenmaal (zucht).

Voor wat betreft de legaliteit denk ik dat je je niet al te veel zorgen hoeft te maken bij eventuele verkoop ooit, de uitbouw als zodanig is immers kadastraal beschreven en vergunninghoudend.

Mocht het toch een zeer grote wijziging inhouden, waarbij de kadastrale gegevens niet meer overeenkomen met de werkelijk situatie, dan doe je er goed aan om een nieuwe vergunning aan te vragen, je wilt immers niet achteraf gezeur hebben bij eventuele verkoop!
 

ElwooddB

  • #4
Bedankt voor het snelle antwoord!

Ik vermoede al dat het richting een lichte bouwvergunning zal gaan.
Alles wat ik erover kan lezen wijst in die richting.

Ook bedankt voor de tip m.b.t. de woordkeuze. Ik zal eerst mijn verhaal eens goed uitwerken voor ik naar Bouw-en woningtoezicht zal gaan.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu