Verfkrabber slijpen

Bprosman

  • #1
Momenteel ben ik bezig een ca. 60 jaar oude (met ongeveer evenzoveel verflagen) trap (volgens mij Grenenhout, kan dat ? ) "kaal' te maken met verfafbrander en verfkrabber. De boom en een trede of 2..3 zijn schoon. Misschien een domme vraag maar het lijkt dat mijn verfkrabber bot wordt. Moeten deze geslepen worden bij gebruik op hout ? Ik merk het voornamelijk bij het verwijderen van de onderste laag verf (op lijnoliebasis).

Groeten, Bram
 

Frank

Vaste beantwoorder
  • #2
Ja die worden bot en moeten geslepen worden op een een slijpsteen.



Dat is wel even een slag, laat je het anders even voordoen door een ervaren persoon.
 

Wgb

Vaste Beantwoorder
  • #3
Ik doe dat op een wetsteen heel goed schuurpapier/linnen kan ook. Volgens mij krijg je, als je weinig ervaring hebt met dit soort machine's heel moeilijk strakke scherpe kanten.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #4
Ik slijp de krabber door hem tegen de zijkant van de slijpsteen te houden, bij een slijpsteen die aan de zijkant niet gebruikt is wordt de krabber mooi vlak.
Maak een steun waar de krabber op kan rusten om te voorkomen dat de krabber tussen de slijpsteen en de beschermplaat komt.

 

Tiho

  • #5


Als de voorkant niet vlak is, kun je hem met dit gereedschap weer vlak maken. Dit noemen ze een slijpsteenscherper
 
A

Anonymous

Gast
  • #6
Jan schreef:
Ik slijp de krabber door hem tegen de zijkant van de slijpsteen te houden, bij een slijpsteen die aan de zijkant niet gebruikt is wordt de krabber mooi vlak.
Maak een steun waar de krabber op kan rusten om te voorkomen dat de krabber tussen de slijpsteen en de beschermplaat komt.

Dit is gevaarlijk!!!!
De eerste lessen op de lts ging over veiligheid en het lezen van de gebruiksaanwijzing en voorschriften.
Een slijpsteen is niet gemaakt om op de zijkant te gebruiken.
Het zal niet de eerste steen zijn die uit elkaar slingert omdat de zijkant belast wordt.

Dus kijken bij een vakman hoe die een krabber kan slijpen en ook hoe een steen in topconditie kan blijven met een scherper.
 

Bprosman

  • #7
Bedankt voor al jullie reacties, ondanks dat ik de "LTS" gehad heb en in het bezit ben van een slijpsteen ga ik toch eerst maar even oefenen op een wetsteen :-)

Groeten, Bram
 

Tiho

  • #8
Slijp dan haaks op de krabrichting, dat is makkelijker. Als je het in dezelfde richting doet is de kans groot dat je heen en weer een net andere hoek maakt en dan wordt hij niet echt scherp.
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #9
@ Pietg28, is dat niet wat overdreven ?
Zo'n steen kan best tegen een paar keer slijpen van een verfkrabber.
 

Tiho

  • #10
De steen zal vast niet stuk gaan Jan. hij slijt ook gewoon mee met of zonder het gebruik langs die zijkant.

Dat het een gevaarlijke tip is voor een onervaren gebruiker ben ik het helemaal mee eens, daarom heb ik ook de scherper gepost.

Zelf een hulpstuk maken is ook geen CE keurstuk natuurlijk.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu