Verf voor in de kelder

Jan20

  • #1
Beste mensen,

Op dit moment ben ik bezig met het afwerken van mijn kelder. Deze is totaal gestuuct (spuitstuuc) en wordt goed geventileerd, maar ondanks dat blijft een kelder toch een wat vochtigere ruimte dan de rest.

Hebben jullie nog tips, wat voor verf ik hier het best voor kan gebruiken en moet ik het nieuwe stuucwerk eventueel voorstrijken? Ik hoor hier zelf erg wisselende verhalen over.

Alvast bedankt.
 

Fiesiekus

  • #2
Door z'n temperauur en ligging is een kelder altijd vochtig. Da's ook het voordeel als je etenswaren daarin bewaart. Tegen vochtplekken is niet te sauzen. Ik heb 1 goede remedie in mijn kelder: alles betegeld. Blijft 't net zo vochtig en koel, maar geen schimmel- of vochtplekken meer.
 

Jan20

  • #3
Om mijn hele kelder te gaan tegelen zie ik niet zo zitten. De ruimtes worden ook verwarmd doormiddel van verwarming en er wordt goed geventileerd. Ik dacht eventueel siliconen muurverf of isolatiemuurverf, want relatief gezien valt het vochtigheidsgehalte reuze mee.
 

Fiesiekus

  • #4
Jan20 schreef:
Ik dacht eventueel siliconen muurverf of isolatiemuurverf, want relatief gezien valt het vochtigheidsgehalte reuze mee.
Klinkt goed, even aangenomen dat er geen optrekkend vocht probleem is. Want dat stijgt er zo bovenuit.
 

Jan20

  • #5
Mooi om te horen ga ik deze verf wel even bestellen. Zou ik het nieuwe stucwerk 1 of 2 keer moeten schilderen om het dekkend te krijgen (gebroken wit)? Of is dat lastig te zeggen vanuit daar? Want deze verf kost snel rond de 120 / 130 euro per 10 liter. En wat is jouw advies op het gebied van voorstrijken Fiesiekus?
 

Jvsteenb

  • #6
Een heel ouderwetse maar wel werkzame methode om een keldermuur vochtdicht te maken is impregneren met een waterglasoplossing.
Ik heb geen idee of dat op spuitstuc ook werkt, maar misschien weten anderen hier meer van?

Vr. gr.

Job
 

Jan20

  • #7
Impregneren, doe zover ik weet altijd van buitenaf. En ga je de buitenmuren dus impregneren. De muren zijn droog, maar het blijft wel altijd een kelder. En het is daarom mogelijk dat er soms vochtplekken ontstaan.

Daarom zat ik te zoeken naar kwaliteitschildersverfen en kwam ik uit op Waterdampdoorlaatbaar en geen voedingsbodem voor schimmels, algen en mossen en dat is siliconverf.

Geen idee of dat exact klopt, maar dit klinkt opzich als een type verf dat ik zou moeten gebruiken.
 

Jvsteenb

  • #8
Wanneer je een produkt opbrengt, dat in de ondergrond doordringt, dan ben je aan het impregneren. De stuc-kant van jouw keldermuur is óók een buitenkant - één van de buitenkanten van de muur. Het is natuurlijk wel de binnenkant van de kelder....

Waterglas is natriumsilicaat, en een bekend toeslagmiddel in beton- en cementmortels, om ze waterdicht(er) te maken.

Het is 10 tegen 1 een heel stuk voordeliger dan een speciale muurverf, zeker omdat je toch al een stucafwerking hebt.

Google anders even...


vr. gr.

Job
 

Jan20

  • #9
Dan kom ik uit op een soort kelder epoxy van de bekende producent uit België.

Geen idee of meer mensen, met dit product ervaring hebben? Want gezien de hoeveelheid tijd die dit ook extra gaat kosten, wil ik best 100 euro meer uitgeven om wat duurder type verf te gebruiken.

En er staat de ondergrond met een staalborstel bewerken (aqua...), dat gaat hem niet worden bij mijn stuucwerk. :-|

Ik wil dus niet over 1 of 2 jaar mijn hele kelder te moeten behandelen, met van dat antivocht omdat er vochtplekken zijn ontstaan. Daarom zoek ik dus goed ademende verf.

Maar als dat aqua.... de oplossing is zou ik dat graag willen weten.
 

Jvsteenb

  • #10
Hoi Jan,

Als ik Google op waterglas, dan is dit de eerste hit met onderaan de pagina een bestel-link bij een of ander bedrijf.

Er zijn vast andere oplossingen - Google geeft zo'n 194.000 hits.....


vr. gr.

Job
 

Fiesiekus

  • #11
Op zich kan je voor een gering bedrag wel met waterglas impregneren. Dan een goede muurverf erover.

Punt is echter dat je bij eventuele condensatie wel vochtplekken krijgt. Door te verwarmen (zonde van je koele kelder) en te ventileren, is het risico daarop een heel stuk minder.

Dus al met al is waterglas-impregnatie + muurverf (latex) wel een goede combinatie.
 

Jan20

  • #12
Heel erg bedankt! Dus gewoon eerst de muren impregneren met Waterglas en daarna met een goede ademende latex schilderen als ik begrijp? Moet ik dit alleen doen bij buitenmuren of ook bij de tussenmuren, behandelen met waterglas?

Het is misschien wel zonde dat de kelder dan niet meer zo koel is, maar hij is 2 meter hoog en ligt een halve meter boven grondoppervlakte (incl ramen), daarom heb ik 1 ruimte omgebouwd tot speelkamer voor de kleine en 1 kamer is ingericht als een film / televisiekamer. Het gaat om een kelder van totaal 100 m2 dus vrij groot om alleen wat groente neer te leggen.
 

Jvsteenb

  • #13
Ik zou zelf de behandeling met latex uitstellen, tot je weet of het impregneren voldoende effectief is. Uiteindelijk heb je al een stucafwerking, en waterglas is vrijwel transparant.
Zou je het niet mooi vinden kun je altijd nog sauzen.

Overigens mag je een half-ondergrondse ruimte van die afmetingen rustig "Souterrain" noemen, klinkt ook veel sjieker :)

Vr. gr.

Job
 

Jan20

  • #14
Wat zou het voordeel zijn om te wachten tot ik weet of het voldoende is? Dat kan jaren duren lijkt mij? Want het stucwerk is nu 2 maanden droog en er is geen vochtdoorslag. Maar kunnen de muren nog wel goed ademen met dit spul, want kan dat anders geen gevolgen voor mijn stucwerk hebben?

Ik weet niet zeker of ik last heb van vochtdoorslag, maar ik wil het zeker voor het onzekere nemen daarom wil ik de muren dus behandelen met Waterglas.

Souterrain klinkt inderdaad stuk mooier, want het nu extra ruimte in het monumentale pand :)
Maar is dit alleen nodig voor de muren in met buiten in contact staan of ook de binnenmuren?
 

Fiesiekus

  • #15
Aha, tja ik stel me bij een kelder iets van 2 x 3 voor......

Denk dat als je zeker weet dat er geen optrekkend vocht probleem is, je met latexen kunt volstaan, want waartegen zou het dan nog helpen?

Lijkt me dat als het echt een leefruimte is geworden, je vooral aandacht aan de ventilatie en verwarming moet geven.
 

Jvsteenb

  • #16
Tsja,

Als je nu geen vochtdoorslag hebt, maar bang bent het te krijgen: impregneren met waterglas lijkt een prima oplossing.
Ik ga er hierbij van uit dat de spuitstuc dat toelaat - als het een gipsgebonden product is zal dat ws. prima gaan, maar ik laat me indien nodig graag corrigeren door de experts.
Als je toch al van plan was om te texen: prima, maar is dat niet wat zonde over een verse stuclaag? Tenzij je de afwerking of de kleur niet mooi vind natuurlijk.
Impregneren maakt ook vrijwel iedere laag beter afwasbaar/schrobvaster - kan in een kinderspeelkamer best van pas komen.
De kelder zal niet waarneembaar minder koel worden door impregneren met waterglas - wel door verwarmen :)
Als het jaren duurt voordat je evt. vochtdoorslag krijgt, heb je die jaren i.i.g. gewonnen, en je kunt er van uit gaan dat dat méér jaren zijn dan zònder een waterglasbehandeling. Ik zie dat als een voordeel.
Als je muren en/of vloeren direct met de omliggende grond in contact zijn, zijn al te goed ademende muren geen groot voordeel, maar het spulletje wordt over het algemeen gezien als (betrekkelijk) waterdicht, doch dampdoorlatend. Iedere extra laag (met welk product dan ook) zal de dampdoorlatendheid overigens verminderen.
Als je een condensatieprobleem krijgt, helpt alleen ventilatie, in de koude maanden liefst i.c.m. enige verwarming.

Succes met de keuze, en alvast vele prettige filmavonden gewenst :mrgreen:


Vr. gr.

Job
 

Jan

Algemeen beantwoorder
Moderator
  • #17
Een kelder is toch bedoeld om zomer en winter een gelijkmatige temperatuur en luchtvochtigheid te hebben ?
Verwarmen is eigenlijk in tegenspraak met de functie van een kelder.
Door verwarmen slaat het verwarmde vocht in de lucht sneller neer als condens op de veel koudere muren.
Met gewone ventilatie moet een kelder geen vocht op de wanden te zien geven, dat kan wel door vochtdoorslag veroorzaakt worden.

Of latex op keldermuren zo verstandig is waag ik te betwijfelen, latex is afsluitend en daardoor kan de spuitstuc met de latex van de muur gedrukt worden bij vochtdoorslag, het gips in de stuc gaat poederen en laat los.

Keldermuren werden vroeger gestuct met een cementmortel en daarna met een soort van witkalk behandeld, bij een betonnen kelder is stucen natuurlijk niet nodig.

Of waterglas voldoende door de stuclaag heen trekt om invloed te kunnen hebben vraag ik me af.
 

Jan20

  • #18
Op dit moment is er geen vochtdoorslag te zien, zoals ik van jouw begrijp Jan zou ik dan dus inderdaad totaal ademende verf moeten te gebruiken om ervoor te zorgen dat het stucwerk goed kan ademen, zoals in een van de beginposten staat?

Ik weet dat een aantal huizen verderop ook de kelder als effectieve ruimte gebruikt wordt en deze ook gestuuct (spuitstuuc) is en dat dit er al jaren prima op zit. Maar ik wil dus inderdaad niet ervoor zorgen een soort vochtophoping krijg en dat ik daardoor mijn stuucwerk beschadig.
 

Jan20

  • #19
Ik schilder al mijn wanden met normale goede kwaliteit latex, behalve de muren die in contact staan met de buitenkant. Volgens de stucadoor en nog iemand die werkzaam is in de bouw waren de muren niet vochtig en konden daardoor prima gestuuct worden met spuitstuuc (dubbel wandige muren). Toen heb ik de muren dus voorgestrken met betoncontakt en is daarna de stucadoor geweest.

Maar voor de zekerheid laat ik de achtermuren gewoon de huidige kleur en als na 1 jaar nog hetzelfde eruitziet, kan ik altijd nog overwegen het een kleurtje te geven.

Of hebben mensen nog andere adviezen?
 

Huis

  • #20
Wegenwit erop
 
Status
Niet open voor verdere reacties.

Login

Je wachtwoord vergeten?
Nog niet geregistreerd? Registreer nu